Monday, August 5, 2013

apa yg baru utk raya ini?

tiap2 tahun raya pun takde benda baru..langsir pun dok pakai yg 3 tahun lepas lagi...sebabnye memang kitaorg sejak kecik2 pun tak pernah lah beraya sakan sampai tukar set cadar, sofa, pinggan mangkuk ke langsir ke...

actually aku ada upah jahit dah langsir baru...dah siap dari krismas last year lagi...aku tempah kat kampung aje sbb murah sikit...tp tu lah, asal balik kampung aje, aku lupa bawak balik Nilai...so sampai skrglah langsir baru tu dok dlm plastik kat umah mak aku...:)

since raya tahun ni aku frust sangat sebab cik abang tak dpt cuti awal kan..(mulalah aku nak merasuk dia tukar kerja kilang balik sbb kilang selalu boleh cuti panjang....ha ha ha)..dan aku masih berada di opis bila boss dan anak2 buah aku dah start cuti since sabtu hari tu...

sebabkan nak menghilangkan frust nak beraya kan and nak kasi meriah sikit raya, weekend hari tu gigih aku tukar susun atur rumah aku...nak tukar sofa, beli kabinet baru semua, ongkos tak mengizinkan...so nak kelainan sikit, kita tukar dekor-dekor ajelah..

hari sabtu aku settlekan living hall je dulu....puasa beb..penat oooo..dah lah aku buat bertiga dgn sikembar aje....muka dua orang tu aku tengok dah cam nak pitam dah lepas alih2 sofa, kabinet tu..kan sebelum depa minta nak bukak posa, aku stop dulu...

(ishhh...aku tak tau pasal apa dok jadi senget camni...penat dah betulkan..tp bila attach ke blog, senget balik...sorry lah ye...)

bolehlah kan...benda2 simple je hah..

 hat ni keadaan ruang makan hari sabtu...dah cam tongkang pecah dah....aku tak sempat settlekan hari sabtu..so longgokkan dulu aje kat situ....

 hah..ni dah hampir 80% siap....aku tukarkan dining hall tu jadi mini living hall lah...

sofa tu sofa lama...first sofa beli masa kahwin dulu...tahan lama tu...cushion masih elok...aku mulanye plan nak letak sofa ni kat ruang family kat atas, tu yg aku pi jahitkan sarung cushion corak budak2..kekonon tempat anak2 aku melepak kat atas...tapi sebab lama sangat dah cik abang aku kata nak bawak naik atas, tapi tak ternaik-naik jugak sofa ni ke atas...so aku letak kat sini...boleh jugak guna time2 family datang kan...

(selingan kejap..ni gambar sofa ni dulu..cantik je kan kain cover dia kan...now dah macam belacan, walaupun dah di basuh dgn clorox hah!!!)

tapi masalahnye...aku terbeli kurang pulak kain utk jahit cushion cover nih...cukup utk 4 cushion aje dulu..yg tengah tu kaler asal (soft brown)...nak pi mengulang ke kedai kain tu cam penat lah pulak...so jadilah cam tu dulu...Insyallah balik cuti raya kan, aku settlekan jahit cushion cover yg 2 tu...

and alas badan sofa, aku tiraikan aje dulu kain ela yang aku beli utk jahit cover lah kekononnya...tapi bila tengok pattern agak complicater tu...so aku buat camtu ajelah dulu....

sebelum ni desktop anak2 aku tu dok kat bilik aku....pastu sebab depa dok berebut ipad utk internet, aku turunkan desktop ni ke bawah (kat atas, wifi tak dapat pulak..strenght low sangat..) ..so takdelah depa berebut lagi, sorang dgn ipad, sorang dengan desktop..gile tul cam iklan raya maxis tu...and sebab aku malas nak turunkan meja study kat atas tu, makanye desktop ni doklah atas meja makan aku...

now dah kemas cam ni, aku letak kat lantai dulu..belum ada peluang pi beli meja komputer yg kecik utk depa...tp ok aje depa meniarap sambil main game...siap letak cushion besar lagi tu...

masalahnye skrg ni aku tak tau mana aku nak letak microwave/oven yg kat sudut tu...dulu tersembunyi belakang meja makan...aku nak letak kat kabinet dapur, dah penuh dah dgn periuk nasi ye...sebab tu lah aku nak sangat dry kitchen utk letak benda2 alah ni...


(abaikan si adam tengah sembahyang tu....bulan posa, nak naik tangga sembahyang kat bilik pun tak larat kan...)
ok...ni ruang dry kitchen patutnye...ada singki kat belah kanan tu...tp sebab lama sangat nak dpt dry kitchen nye...aku tukar jadi dining hall dulu...(abaikan jaket abahnye yg aku tak angkut naik atas lagi tu..)..so skrg ni kitaorg tak makan kat meja ni..tapi kat meja kopi (masa gambar ni ambik, meja tu tak letak lagi depan sofa) je..meja ni bolehlah nanti nak hias cantik2 cam umah2 orang kaya2...ha ha ha...berangan dan berangan..

ok..tu ajelah ruang yg sempat aku kemas2 utk raya nih...

aku plan nak beli khat moden utk tampal kat ruang ni...tapi tak sempat pi cari kat nilai 3 lagi..susah bila cik abang kerja weekend ni...bila aku nak pi beli sendiri, dia tak kasi...alasannye aku tak reti menawar.....tapi memang betul pun..dia kalu menawar, sampai aku pun rasa malu hah...tp yg syoknye dpt harga yg murah lah...he he he

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...