Monday, October 11, 2010

Kabinet itu....

Hari Ahad semalam, pi open house kat umah auntie aku..dekat aje kat Nilai ni..

balik dari sana, aku ajak cik abang singgah kedai perabut terpakai kat Nilai 7..(dekat dgn Nilai 3, kalau korang dtg dari arah Bandar Baru Nilai, korang akan perasan kedai ni kat sebelah kanan korang, ada deretan kedai kat situ and signboard dia besar tulis Perabot Terpakai)

Ada sesetengah orang tak suka perabot terpakai ni tapi aku suka..sebab selain harga murah, yg lebih penting adalah kualiti kayu yg digunakan..selalunye perabut2 ni guna solid wood, memang berat..and kalau korang bernasib baik, korang akan jumpa perabut2 yg antik jugak tau..cuma kena rajin pi survey lah...

ada sekali tu..masa tu aku baru pindah lah...duit banyak dah habis utk umah..sekali aku pi kedai ni, ada satu display kabinet yg besar punya dgn ukiran yg simple sgt (takde banyak2 kerawang ni..) dia display kat depan kedai dia..mmg berat giles tau..harga dia letak RM1000 which is murah compare dgn harga korang nak dpt kat kedai dgn same quality (confirm more than RM4k)....aku memang teringin and cik abang pun mmg suka..tapi takde rezeki kami..sebab masa tu banyak benda lain nak pakai duit..tapi takpe, aku dah cakap dgn tokey dia, kalau ada lagi kabinet cam tu..sila telefon saya segera ye...

semalam, niat sebenarnye nak cari meja study utk anak2 aku...aku dah tengok yg kat kedai perabut tapi selalunye dia guna yg compressed wood tu..confirm pakai 2-3 tahun je lah..nak beli yg solod wood brand new, lebig dari RM500 pulak..kalau aku, kena beli dua...so dah jadi seribu kan..

and kat kedai tu semalam, aku dpt meja ni..bukan study meja sebenarnya tapi boleh digunakan as one lah...solid wood..harga dia letak RM120..bila aku kata aku nak beli 2, berapa dia boleh bagi..dia kasi RM80 satu...aku sukalah..so ambik 2 meja tu..

pastu cam biasa kalau aku pi kedai ni, mesti aku meround segenap pelusuk ye...sekali aku terjumpa kabinet kayu ni...sekali pandang aku dah jatuh cinta (tak kisahlah kalau korang rasa tak cantik, tapi mmg aku dah fall in love)..lagi2 bila aku bukak one of the drawer tu, ada letak partition..sesuai utk aku buat letak surat and bil utilities..

aku dah sound kat cik abang..aku nak jugak...korang tau harga dia letak berapa..RM90..tawar2 dptlah RM60...aku tersenyum panjang dah...lepas ni aku nak suruh cik abang letak handle kat drawer tu...


ni lepas aku letak kat sudut ruang tamu...

sebab excited sangat..terus aku bukak pasu sarawak yg aku baru beli tu...letak teruslah..cantik tak...

and ni lagi satu yg aku berkenan..sebabkan aku still takde dry kitchen maka storage place aku agak limited...semalam bila aku nampak lemari ni...juga dr solid wood...keras dan gagah gitu.
aku knew it that it needs to be in my kitchen...
cik abang kata "mana nak letak ni..dapur dah sempit dah tu.."...."takpe, takpe, abang alihkan dryer baju tu masuk bilik bawah tu..bukan kita pakai sangat dah pun dryer tu..so kabinet ni boleh letak kat situ.." ..
kata orang...di mana ada kemahuan, di situ ada jalan..betul tak...harga dia RM150 (dia letak RM230)..kalau aku buat built in cabinet ni, mau RM800 jugak kan...jimat kan..
ni gambar sebelum aku letak segala mak nenek barang..nanti aku snap gamabr dah letak barang ye..semalam lagi aku dah siap letak barang tpi telepon habis bateri..tak dpt snap gambar terkini..
gambar meja anak2 aku pun nanti aku post kan ye..


5 comments:

Lee said...

Hi Marie, I love that cabinet. Have always loved antique kinds of tables, cabinets.
And my wife too....likes these kinds of cabinets.
You have good taste....
Have a nice day, keep well, Lee.

marie said...

Uncle Lee...good to hear that u share the same view as me...Saya mmg suka barang2 lama ni..tapi kdg2 tu harga terlalu mahal..so bila jumpa yg murah2 ni, mmg seronok..

asma said...

very gud idea, kak marina ni bleh geng la ngan my FIL, sgt suka perabot kayu lama, pastu refurbish sdiri jd cantik mcm baru..

marie said...

Asma..kenalah akak pi berguru dgn FIL Asma teknik2 mengecat semula perabut kayu supaya cantik gitu..selalu FIL Asma cari perabut lama kat mana ye?

asma said...

my FIL ni kalu jumpa je tepi jln org buang perabot kayu/rotan sanggup dia angkut blk umah tu, weeknd dia refurbish la sket2.. ni dia taktau ada kedai perabot terpakai kat nilai nih, kalu tau sure dia pegi tgk jgk nih.. hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...