Monday, October 11, 2010

Lamb stew versi Mary

Hari Sabtu baru-baru ni, ada sambutan hari raya kat taman aku duduk ni...walaupun ,aku baru baik demam (ye, aku demam masa balik dr singapore tu, dlm flight lagi aku dah rasa sejuk pana gitu..aku mmg doalah jgnlah aku buat hal, pi pitam dlm flight ni..buat scene aje nnt)..tapi demi utk merasa kemeriahan sambutan raya, aku pi jugak..

ada mcm2 tau..sate, lemamg, nasi himpit, kuah kacang, rendang ayam, buah2, kuih tempatan, mee kari and yg special ada 2 ekor kambing golek..

nak2 aku and cik abang mmg pengemar lamb kan..basically, itulah yg banyak aku makan mlm tu..

and since dah habis tu, aku tapau kaki kambing...and pagi ahad tu, kami lunch dgn lamb stew versi aku..
kebetulan sayur2 utk buat stew semua ada sebab aku plan nak masak lamb shack (aku beli kaki kambing tu dari bulan posa lagi, sampai la ni tak masak2..dah dekat 2 bulan dlm fridge aku..tu yg kena masak jugak..alih2 tak masak jugak sebab dah ada kaki kambing ni pulak)..
cicah dgn roti perancis...sedap tau..(aku masak, aku sendiri makan, aku sendiri puji)...
and hari ni aku bermurah hati nak taip resepi dia ye..
sebiji bawang holland and 6 biji garlic (aku hiris halus2)
sebiji carrot - potong bulat2
6 batang celery - potong kecik2..tapi jgn dadu pulak..tu terlalu kecik tu
2 biji tomato - potong 4
6 sudu makan sos black pepper
1 sudu makan ground black pepper..
I ketul stok daging..
cara dia...
mula2 tu tumiskan bawang holland and garlic tu..
pastu, masukkan air sikit, bubuh stok daging tu and semua sayur2 tu..
pastu bubuh sos black pepper and ground pepper tu..
bubuh tulang2 kambing tu..
masak biar mendidih..jgn guna api kuat sgt ye..kalau boleh tutup periuk tu supaya cepat masak...
pastu masukkan garam..kalau korang nak pedas lagi, boleh masukkan leboh ground pepper tu..
bila isi gentian dah lembut semua kan..korang keluarkan tulang2 tu semua...
pastu korang kaup semua isi sayuran tu..blend hancur and then masuk balik dlm periuk..
pastu bubuh balik tulang2 tu...masak lagi kejap..
and boleh dihidang dah..makan dgn roti ye...

2 comments:

faryna said...

amboiiii.... bile le nak ajak dtg umah lagi ni... akak kan hutang baked macaronni jugak.. hehe

marie said...

umah akak tu sentiasa ye terbuka utk u and hubby..u aje yg suka balik gombak time weekend..nak2 skrg ni ada si kecik tu..lagilah selalu balik kan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...