Wednesday, January 26, 2011

dah hampir sebulan...

dah hampir sebulan bebudak tu masuk sekolah .... rutin harian aku memang berubah sgt lah...

yang pasti penatlah..tapi tak baik kan aku cakap penat..mak aku dulu, 5 orang anak sekolah lagi...dgn kerja rumah yang tak pernah habis..lagilah penat dari aku kan..

tapi takpe, aku still nak cite jugaklah rutin aku...hari-hari, balik kerja (dah lah skrg asyik balik lewat aje..)..ambik depa kat umah transit, sampai umah..aku masak nasi utk bekal esok hari dan dinner abahnye (kdg2 tu aku dinner tapau je..)..pastu aku mandi, suruh bebudak tu mandi..mengadap kerja sekolah depa (kalau aku tak tunggu depan depa, mmg tak habislah kerja sekolah tu gamaknye..aku tunggu dgn hanger kat tangan tu..), pastu buat jadual depa utk kelas pagi dan sekolah agama...dung dang dung dang..dah kul 9.30 mlm dah...tv memang tak bukak dah malam-malam..berita apa pun aku tak tau cuma harapkan paper kat opis (tu pun kalau aku sempat baca paper kat opis..kan nak cuti CNY ni, semua dok kejar deadline b4 cuti panjang...)

hujung minggu...aku akan gosok 10 helai kemeja, 6 helai seluar panjang dan membasuh dan mengapur 12 unit kasut...berderetlah kasut tu bersidai atas tembok umah aku...

dan sebab aku ni dah hampir 20 tahun tak membasuh kasut sekolah kan..makanye skil dan ilmu ttg benda tu pun dah lost somewhere in my brain lah...

so apa yg aku buat, lepas basuh kasut tu..tgh2 basah lenjun tu..aku kapurlah siap-siap..bila kering.."heh..apasal tak nampak cam di kapur aje ni.."

so sudah taulah mistake aku selepas aku reconfirm dgn makcik aku...kapur lepas kasut dah kering daaaa.....nasib baik aku ni jenis insan tak malu bertanya..

dan aktiviti mengosok baju-baju tu sekali dgn baju kerja aku..(nasib baik cik abang pakai t-shirt aje to work..kalau tak lagilah banyak aku nak kena gosok)...adalah seperti kau masuk sauna tau..tu aku dah bukak kipas full blast tu...dgn nak kejong rasa kaki sebab berdiri nye...time-time ni aku terasa nak kan orang gaji...tapi mikirkan banyak pulak masalah lain kan...so terpaksalah pakai orang gaji tak bergaji ni dulu...


ni acara membasuh baju sekolah...tu aku tak snap gambar kasut beratur atas tembok tu...

ok..satu hal lah ttg persiapan baju-baju sekolah...

ni kisah peralatan sekolah pulak..

almaklumlah..anak baru first time masuk sekolah..(member2 aku baya2 aku ni, anak dah lama dah masuk sekolah ye..aku je yg terhegeh2 lagi ni...) so aku ni ikutlah pepatah orang lama-lama yg dah dulu makan garam ni...alah membeli, menang memakai katanya kan..

so peralatan sekolah tu, aku belilah yg branded punya...yelah, harga mahal sikit pun tak pe..sebab nanti kan menang memakai..so nanti pensil tu takdelah sikit-sikit patah time kita sharpen kan..sharpener pun yg ada brand, yelah nanti takdelah cepat tumpul kan...

pensel kaler, crayon, gam, eraser....semua ada brand lah...quality maaa....so nanti tak payahlah aku beli banyak-banyak kali kan...yelah, time aku kecik dulu, mak aku beli yg paling murah je, tapi boleh je aku pakai sampai pensil tu kontot tak leh nak pegang dah tau...pemadam tu dah sampai bulat chetoet je...tapi pakai lagi tu..dah tu siap-siap berlumba dgn kawan tu, sapa pemadam paling kecik...

tapi itu kisah zaman aku sekolah dulu lah..awal 80an..di abad ke-20...

ni dah masuk abad 21 kan...mungkin pepatah orang tua-tua tu dah kena tukar sikit...kena jadi..kalah membeli, kalah memakai gamaknye..(ke cuma dlm kes anak-anak aku je...)

sebab apa tau....

sebab hari-hari aku kena bagi pensel baru...mula-mula tu siap aku letak pencil picit, ubat pencil picit, pensel 2B, pembaris, pengorek, eraser dan pensel yg ada karbon siap2 tu, yg bila dah pendek, korang kuarkan karbon tu, cucuk kat belakang pensil dan kuarlah karbon baru yg tajam..(lupa aku nak snap gambar pensel tu...)..

tapi balik sekolah..semua dah takde...hilang tiap2 hari...paling sadis, crayon yang tak pernah pakai, 2-2 orang dah hilang masuk hari ke-7 sekolah...minggu lepas si Adam punya pensil kaler, dgn kotaknye sekali dah takde..Johan punya oklah sikit, adalah kotaknye walaupun kaler dari 12 batang dah tinggal 6 batang...tapi aku tak belikan kaler baru lagi...korang 2 orang sharelah kaler 6 batang tu..

ubat pensil picit (yg brand tu lah...) hilang semua hari pertama sekolah lagi..hari kedua pensil picit pun dah takde (yg brand jugak tu...)...hampeh tullah...sharpener skrg, aku tak beli baru dah..so memang tak bawak sharpener dah ke sekolah, aku beli yg besar letak kat umah tu..sebab kalau bawak sharpener pun, aku jugak akan sharpen pensel kaler segala pensel tu...kat mana, kat rumah lah kan...so duduklah sharpener kat umah...senang tak hilang...

barang-barang lain pun semua lesap..yg tinggal pembaris ...tu lah bahana aku terlupa bahawa pepatah orang tua-tua tu, maybe utk orang tua-tua ajelah..kat budak2 memang tak boleh pakai..

oleh kerana aku tak larat pisang nak berbuah 4 kali kan...so semalam, time lunch aku gagah ke Mydin putrajaya (niat sebenar nak beli pembalut buku yg ready to use tu...) dan membeli stok peralatan sekolah...dan kali ni, aku beli yg murah sekali..kalau ada lagi murah, tu lah yg masuk dlm raga aku..


tu eraser sekotak (ada 48 biji) baru rm3.90...pensil 12 batang Rm2.50 sekotak..pensil box (ganti yg adam punya dah hilang, dulu beli yg besar, ni aku beli yg paling kecik..rm2.90 je..)..tu pun aku dah cakap kat dia, lepas ni hilang jugak, ibu suruh bawak pensil dalam plastik pasar malam je..

dan pembalut buku ready-to-use tu kan...aku tak nak komenlah tapi yg pasti next year aku pakai balut plastik gulung tu lah..balut sendiri, selotep sendiri sebab tak sempat sampai sekolah hari ni, dah 2 buku terburai sebab plastik tu terkoyak...yg ni, aku beli yg paling mahallah kat situ sebab harap2 plastiknye kuat..tapi...pelamin angan ku roboh daaa....(dah aku terkomen jugak...)

ni saje nak tunjuk gambar kolam renang kat pusat maritim tu..kat berada tu ada kerusi meja dgn payung..boleh lepak2 tengok tasik dan bot..kalau malam2 lagilah cantik permandangan dgn lampu semua..

sekian...terima kasih

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...