Thursday, March 1, 2012

kalau dah tengak nak sangat kan......

he he he...aku ni kan, kalau ada benda yang aku nak, kemainlah otak aku dok fikir benda tu siang malam...

contohlah skrg ni aku memang nak sangat LHDN refund income tax aku cepat-cepat sebab aku memang nak pakai duit sangat nih...he he he...bukan tak cukup duit tapi nak kena ada extra jugak takut ada apa2 yang di luar dugaan kita kan...

so...kalau tahun2 sebelumnya, aku tak kisah langsung pasal income tax aku ni....selalu minggu last, time-time website selalu jem tu lah aku nak submit borang e-filing aku...biasalah last minute kerja kan...and since aku submit lambat, so aku selalu dpt refund dlm bulan 10 atau 11 gitu...

selama ni aku ingatkan, kalau kita submit awal ke lambat ke, refund memang di bayar waktu tu sebab setiap tahun memang aku dpt refund dekat-dekat nak akhir tahun...sebab tu aku tak semangat sangat nak isi e-filling tu awal-awal...

tapi macam aku pernah cakap kan...blog ni bagus tau sebab kadang2 banyak info yang kau tak tau, tapi kau jadi tau bila baca blog orang...sebab tu skrg ni, ada orang yg bila ditanya apa hobi, instead of window shopping, dia jawab blog walking...blog walking ini ala-ala window shopping jugak...kau boleh jalan-jalan ke blog orang, sambil2 menjamu mata dengan gambar2 depa yang cantik2 (seriuslah aku tengok ramai blogger yang memang pandai giles ambik gambar....), tengok barang2 jualan online depa..and apa yg lebih best, kau mampu menjamu mata, mengurangkan stress otak kau tanpa perlu keluar dari umah....seronok kan...sebab tu semua makin montel and gebus aje kan....elok-elok dulu window shopping, bolehlah jugak kuar peluh...now tidak lagi, nikmat di hujung jari aje kan...ha ha ha..dah melalut pulak..

actually aku nak cite, aku adalah blog walking lama dah dulu and aku terbaca yang blogger tu dpt refund cepat dari LHDN sebab dia isi borang awal...

so apa lagi..duit kita tu kan..mestilah kita nak kan...tak kan nak suruh orang simpan aje kan...so tahun ni aku terlebih excited lah pulak, bulan 2 lagi aku dah masuk website e-filing tu...pastu aku hairan apasal aku tak leh log in borang BE tu..rupa-rupanye dia ada starting date daaaa!!!!...gelojoh betul kan aku..kan aku dah cakap, aku memerlukan refund tu dengan kadar segera nih....ha ha ha...mcmlah banyak noooo kan tapi pada aku bukan soal banyak or sikit, tapi soal rezeki aku...kot-kot dapat cepat, legalah sikit aku kan...

and makanya....bila cik tem bagitau yg borang BE boleh mula isi online start 1 Mac....ha ha ha...so pagi-pagi datang opis aku dah isi dah...and now dah settle dah..senang sikit nak isi sebab aku dah kira awal-awal, guna aje template last year yang aku print dulu...so hari ni, aku just put the angka into the form...and betullah kata orang, buat awal ni..mak aiii punya lah smooth....takde hiccup langsung...

and aku pun doalah agar takde apa2 hiccuplah borang aku nak diproses oleh LHDN tu...amin....

10 comments:

MOKCIK AZWA said...

hehehe..ooo dah boleh isi yerr??

tapi CP8 belum kluar camno nie??

I pun kalau boleh nak cepat dapat refund ahakss...

Lee said...

Hi Marie, how is your hubby? He okay?
Anyway, if can admire a pretty doctor, sure okay, ha ha.
Its when a person does not, then time to lintang pukang.
Best regards.
Lee.

Amelia said...

Hi Marie, How's your hubby? Tapi kalau nurse dan DR cantik, siang malam cuci mata mesti ok tapi pretend tak ok, so boleh lambat discharge.
But anyway hope your hubby recover asap.

I dulu kerja nurse, ada juga yang pretend belum baik tak nak balik rumah. Macam seronok sangat duduk hospital. LOL

I belum lagi isi borang income tax, ini tengah blogwalking gelek gelek lagi. Last year pun gelek2x tunggu last minute line jam baru kelam kabote nak submit.LOL
Tapi so far so good, I dapat my refund within 30 days as they promise.

P/S Glad you enjoy my giler2x chit chat with Queenie in pondok pakcik.
Saja aje nak kacau bilau pasal pokok kelapa. hahaha

Regards
Amelia

Queenie said...

Salam Marie..

baby besar dah sehat? you sehat? harap2 semuanya sehat lah kan? dapat kerja n cari rezeki ngan selesa...

I dah lama duduk rumah, no kerja opis, so memang taktau menau pasal refund makfan ni ekekeke...kesian I ek?

Wassalam...

marie said...

azwa....CP8 tu apa ye...saya tak tau pulak apa kebendanya tu...utk professional ye...

marie said...

Lee...hubby dah oklah....dah rehat2 kat umah tapi sebelah tangan berbalut lah..now takde dah nurse comel2 nak layan dia, i lah yg layan dia..ha ha ha..tu pasal BP pun dah turun aje...

marie said...

Hi Amelia..hubby is recovering well kat umah..tangan berbalut...so penatlah jangan orang sakit kan, dia punya mengada-ngada boleh tahan jugak tuh...selang sehari kena bawak klinik buat dressing..

wah amelia, u pernah jadi nurse ye...sure macam2 ragam pesakit kan u dah jumpa..and yes, i rasa mesti ada yang lagi suka duduk hospital sebab semua orang tolong buatkan...he he he..dah lah skrg, makan hospital pun dah sedap..kafe kat hospital serdang itu hari, rambang i tau i dok tengok lamb chop, chicken shop, spagetti, mashed potato etc etc...sampai i dah confuse, ni dah buffet hotel ke...ha ha ha...tapi syoklah sebab i tapau pi makan kat ward hubby...dia tolong tengok ajelah...ha ha ha

see u amelia..

marie said...

hi queenie..bestnye u dah duduk umah..i selalu berangan nak jadi cam u jugak tapi tulah, tabung ayam i tu, tak pernah nak penuh...asal ada isi aje, adalah benda nak buat ye..

oh ye..baby besar recovering well, selang sehari kena hantar pi dressing luka tu...this thursday appointment nak buat x-ray..hopefully oklah...he he he

Amelia said...

Hi Marie, hubby tu jangan sakit, memang ada2x aje yang request. Kadang2x rasa nak baling pinggan atau cawan kat muka, hehehe

Oh..I kerja private hospital lagi manyak yang manja sebab dah bayar duit kan. Especially yang jenis patah tangan atau kaki, cis... kejab2x tekan bell.

Tapi I tak suka kerja ward, so I minta tranfer operating theater assist DR. Yang masuk semua dah nak operate, takut punya pasal so mulut zipped tak complain. kekeke..I suka my work tapi kerja 7 years terpaksa tinggal sebab anak & hubby punya pasal. Long working hours.

Anonymous said...

itu klu last2 time...klu dh tarikh tamat baru perasan nk isi borang BE nk wat cmne tu...??huhuhu...waaa...abes la aku...oh...LHDN...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...