Tuesday, August 24, 2010

Bukak Posa part IV

Semalam rasa nak buat daging masak paprik..tapi cik abang tu tak nak pulak..alasan tak nak makan masam2...

dia kata .."daging merah lagi sedap.."

ok...so tukar lah menu daging masak merah...

tapi sebab kat umah takde pewarna makanan..aku gunakan sirap minum tu utk rebus daging..nasib baik daging tu tak rasa sirap..

tak beranilah aku nak buh banyak2 sirap tu kan..takut jadi sungguh rasa sirap pulak..so kaler tu takde merahnye...buat penat merebus aje..resepi ikut SIL punya resepi sbb dia kata, member dia yg pernah kerja kedai makan cakap resepi dia cam tu lah...

so jadilah daging masak merah versi aku yg dah jadi kaler coklat ni...



pastu cik abg tu..boleh cakap.."apasal daging ni jadi cam ni..tadi cakap nak masak daging masak merah"

"yelah..dah tak de warna merah, pakai sirap tu yg tak merah sgt tu.."

" tapi Abg nak daging yg masak merah dlm sambal tu.."

" tu nama dia Daging goreng sambal..bukan daging masak merah..."

"tapi sambal tu kan merah...daging masak merah lah tu.."

" ish..susah tullah cakap dgn org tak reti nama resepi ni...tu org pakai sambal daging je...daging masak merah ni yg org buat kat kedai2 tomyam tu..."

(tapi betul jugak kata dia..dah ayam masak sambal tu, kita panggil ayam masak merah kan..so daging masak sambal tu..logiklah dia ingat daging masak merah..patut kawan hairan sgt..apasal dgn sirap segala ni...)

apa-apa hal..makan ajelah...nasib baik rasa sedap..

hari ni punya menu..nasi goreng dgn daging masak merah (daging ni masih banyak baki nya)..

p/s: Johan demam hari ni tapi masih gagah tak nak tinggal posa...adusss!! menyesal pulak cakap kat dia, kalau posa penuh, dpt basikal..

Skrg kena cakap pulak..kalau kita demam ke, tak larat sgt nak posa, kena makan ubat...takpe Allah tak marah...nanti ibu beli jugak kat abg basikal tu..tapi Adam kena posa sebab Adam tak demam..

daging masak coklat aku yg berperisa masak merah...

2 comments:

Uncle Lee said...

Hi Marie, ha ha, I like your hubby. Abit lecheh too, nak his special daging.....tak nak lain...
But your this daging looks really delicious too. Ada lagi?
I think dua pingan nasi no problemos I lichin kan, ha ha.

Wow! Can see you ada Black Belt in cooking.
Okay, saya pulak nak daging bbq, boleh? Ha ha ha.
You have a pleasant buka puasa, and keep a song in your heart, Lee.

marie said...

Unclee lee...saya baru takat kaler biru kot..kena belajar lagi ni, nak naik ke hitam..

daging bbq??? oo...nanti saya usahakan google resepi dulu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...