Friday, May 29, 2009

Kata-kata Tok Janggut

kuharung sungai kususur bukit tujuh gua yang silam

aku murba perkasa kautuduh penderhaka celaka

aku tidak pandai berselindung dengan tembang dan senandung

suaraku tak mungkin semerdu seruling

aku tak rela tanah darahku diinjak dijajah

aku tak rela hasil bumiku dicantas dipulas

aku tak rela Melayu bangsaku dipandirkadukkan

aku tak rela Islam agamaku disendatemehkan

Tok Janggut Haji Mat Hassan namaku

tujuh lapis langit terpikul di bahuku

tujuh lapis bumi tercengkam di kaki

aku pulang dari tanah
Makkah yang putih dan suci

ingin kulihat tanah darahku tanpa penjajah

kubaca Jamaluddin Al-Afghani, kuhafal reformis
Muhammad Abduh

dan kugenggam ideologi Rashid Redha

Tok Janggut Haji Mat Hassan namaku

anak Kelantan kelahiran Pasir Putih

Kampung Saring mahupun Jeram

adalah padang permainanku

adalah gelanggang silat

tempat aku memperlimaukan diri

aku pulang dengan siap sedia asal mula

sebagai lelaki anak jantan perkasa

aku siap sedia menitiskan darah ke ranting cempaka

ini tanah darahku, tak akan kurela kaukikis habis

kuoleng mangkuk mimpi para tiran

inilah nafasku angin bergugus menyebarkan tandus

dan, nah! darah matahariku akan terpercik ke tanah Pasir Putih

ringkik angin topan, sedialah kau

akan kuamuk kegetus kantung nyawaku

kalaupun aku mati di tangan bangsaku

aku mati sebagai pembela sejati

mutiara tetap mutiara

meskipun terpendam

di perut tiram

jauh pada dasar lautan!

Alfatihah utk arwah...

Sedih membaca kisah beliau di bunuh dan mayatnye di ikat pada batang kayu utk tontonan orang kampung...

Semoga roh arwah ditempatkan di kalangan orang yang beriman..amin..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...