Wednesday, January 23, 2013

terasa nak kembang!!!! tapi kempis kembali....

Salam Maulidur Rasul utk my Muslim friend...

setulus ikhlas aku kata, sebelum ni Maulidur Rasul ni bagi aku...yahoooo!!!! boleh cuti....tapi takdelah pulak aku nak join pi berarak ke...yg pasti melangut depan tv atau melangut kat shopping mall..

tapi tahun ni, Insyallah aku nak buat pengisian sikit pasal Maulidur Rasul ni kat anak2 aku....sebab last year, bulan 11 aku ada pi kursus Pengurusan Melalui Pendekatan Islamik kat Langkawi..and penceramah tu memang buat aku betul-betul fall in love..

dia ni asalnye orang susah tapi berkat kesabaran dan ketekunan bekerja serta sentiasa mendekatikan diri dgn Allah..syukur dgn rezeki dia skrg ni, sampai dah jadi jutawan (kata penyelaras kursus...)...dan salah satu yg dekat pada dia adalah rasa cinta pada Rasulullah...dia kata Rasullulah tu kan kekasih Allah, kalau kita cintakan Kekasih Allah, pasti Allah akan cintakan kita...dia kata umpamanya orang sayangkan anak kita, mesti kita pun sayang kat orang tu kan...betul tak...betulllll...

and dia kata sudah lama dia takde sambut hari jadi, anniversary ke apa ke di kalangan family dia...tapi dia akan rangkumkan semua semasa sambutan Maulidur Rasul...dia akan sambut sekali dgn hari jadi anak2, anniversary dia and dia belikan kek, hadiah, baca yassin sama-sama...wah....sejuk hati aku dengar comparekan dgn cara aku sefamily sambut maulidur rasul...

so Insyallah tahun ni, aku nak buat cam tu jugak tapi dlm case aku ni, aku rasa birthday anak2, anniversary aku still sambut jugaklah masa tarikh2 itu...he he he...

oh ye kemarin dulu, aku dok bercerita pasal rasuah...pastu aku katalah, "makan rasuah, pastu bawak balik, beli makanan kat anak bini pastu bagi anak bini makan...dah habis satu rumah makan duit haram.."

Johan pun menyampuk..."pastu pi cium batu kat Mekah tu, batu tu pun jadi hitam kan Ibu.."

"batu kat mekah...batu apa?"

"alah..yg ibu kata ada kat Mekah tu, pastu dulu dia putih, lama2 jadi hitam sebab orang banyak sangat buat dosa.."

"oh...hajarul aswad..."

"hah...batu tu lah..."

"hah ye lah, dulu batu tu putih sebab dia dari syurga, lama2 hitam dgn dosa manusia...tau tak kisah batu tu?"

"kisah apa bu.."

"dulu Mekah pernah banjir besar...pastu batu tu terjatuh dari kaabah tu...pastu kat Mekah tu ada 4 kaum Arab yg besar...dah semua bergaduh nak letakkan batu tu balik kat Kaabah.."

"hah...adik tau cite tu!!!!"..sampuk si Adam pulak..

"hah ce adik cerita.."

"pastu Nabi ambik kain kat kepala dia (serban ye...), pastu Nabi letak batu tu atas kain tu.."..

wah..sejuknye hati aku time tu...tau jugak anak2 aku akan sejarah Nabi ye...kire orang kata terasa sejuk perut ibu mengandung lah nih...

"semua orang masa tu tak nak bukak kain kepala tu sebab takut kotor..Nabi tak kisah pun...dia letak je kain kepala dia atas tanah..."..lancar aje Si adam menyambung cerita..

ERRRRRRKKKKKKK!!! pitam mak..ni mana punya buku sejarah kau baca ni Adam....aduhlah...

terus rasa terjatuh 6 tingkat jap....hilang kembang hidung mak, terus kemik semula...

mmmmm....

8 comments:

Queenie said...

elok jugak berkongwsi pengisian sebegitu ngan anak2 kan...budak2 mmg jujur dan lurus cara berfikirnya.. hehe...

Small Kucing said...

laaa...ingat kan apa tu LOL

MOKCIK AZWA said...

Salam Maulidur Rasul Marie..hahaha..dalam kembang ada kempisnya ya Marie hahaha..

hadoii..lawak la Adam nie..

Anonymous said...

Sweet Marie,aduh LOLROF uncle baca n3 kali ni...bila you kata(terasa jatuh 6 tingkat jap...hidung kembang jadi kemik) ahahahahahaha.lawak betul lah si Adam tu macam cucu uncle Adib sometime they come out with the sweetest,cutest and amazing statements sampai kita pun terus blur otak ahahahaha. Tapi tu lah dia that keeps us amused and happy bila jumpa after a hard days work at the opis.Sweet Marie keep smiling and keep those beautiful eyes of yours happy always,have a great weekend and holidays.

Unknown said...

kak Que....bagusnye aktiviti cam ni kan, mak budak kena tambah ilmu dulu..so hendak tak hendak, saya kena baca jugak buku agama...he he he...tapi semalam, memang mengamuk jugak dgn depa sebab depa dok sibuk nak pi tesco, kereta bapak depa bawak pi kerja so mak ni patah kaki lah...sabar ajelah...:)

Unknown said...

SK..bebudak tu ada aje cerita imaginasi depa tuh..tah mana di kutipnye...

Unknown said...

mok cik....memang lawak dok dengar masa tu tapi cam kesian pulak sebab tak tau kisah sebenar...so mak dia ni kenalah banyak lagi mencari ilmu agama...ha hah a

Unknown said...

uncle...ni kalau si Adam jumpa Adib ni...mau kita jadi Ahmad Albab pening lalat lah kan...mesti macam2 idea pusing2 nih...terinat yg uncle cerita adib tak nak pi sekolah, tapi di pusingnye cerita ayah dia lambat bangun..aduhlah..terror tul lepaskan diri adib nih...ha ha ha....nasib baik dia cerita kat atuknye, kot dia pi kabor kat cikgu dia jugak cam tu, lagilah pasrah...ha hah a...tapi takleh marah adib, nanti dia kata dia cucu Atuk tau!!!...ha ha ha..

selamat berhujung minggu jugak utk uncle...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...