Monday, July 22, 2013

Lauk hari ni

Bulan posa ni, kku masak bersungguh sikit masa hari ahad dan isnin aje sbb cik abang buka kat umah....

hari lain masak simple2 jah sebab tinggal aku dan si kembar aje berbuka posa....twin tu satu lauk dgn kicap and telur dadar pun blh settle sepinggan...senang cite..

Semalam, sebab cukup korum, semangat lah sikit nak masak walaupun hari kerja kan...tanya cik abang, dia nak makan masak gulai udang lemak cili api..yg lain tu lauk tambahan je lah...

sejak dok Nogori ni kan, pass jugaklah aku buat masakan ni...dulu memang aku phobia sikit menda2 bersantan ni sbb selalu aje pecah minyak bila aku masak...sebab tu lah kari aku sampai skrg tak pernah pakai santan...rendang aje yg aku berani dgn santan ni sebab memang rendang tu, kita nak masak santan tu sampai pecah minyak...
 
 ni pesen telur dadar cik abang aku yang dah berjaya dia turunkan pada si kembar ni...species kalau goreng telur dadar, dia bubuh kicap dlm telur tu...so telur ni bukan hangit, memang kaler cam tu sebab dah berkicap kan....tapi aku kureng sikit telur style ni...ni 3 orang tu yang mengadap nye..
  
hat ni menu aku, orang diet tak boleh ambik santan banyak2....ikan cencaru bakar..kuah ikan bakar ni, setabung kuih raya yg besar tu si Nadia buatkan utk aku...aku request nak beli dgn dia RM20 gitu...tp ofkos dia tak akan jual nye dgn aku...ha ha ha...yelah, tahun depan posa tak dpt dah rasa kuah ikan bakar ni sebab orang tu dah nak pindah ikut bakal suami ke Johor kan....

and weekend ni, ibunda, ayahanda dan adinda 3 org akan bertandang ke teratak hamba...hati hamba amatlah berbunga2 menunggu kedatangan mereka, lagipun depa dtg time hamba dah gaji...yahooo!!! nasi arab Damsyik, tunggu kedatangan kami ye...(mak aku sampai mengidam2 nak makan nasi arab tu...nak bawak balik, time kita org balik nnt, kedai dah tutup cuti raya pulak...kalau tak boleh je tapau ke dungun tp tak thrill cam makan dalam talam kat kedai dia lah...) 

2 comments:

Che Ta said...

salamm ramadhan..
wahh mcm sedap ja masak lemak udang!!

marie said...

thanks Che Ta..bismillah banyak2 buat tu sebab asyik tak menjadi...syukur yg ni tak pecah minyak...he h e

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...