Wednesday, July 24, 2013

Planning lauk berbuka dgn bonda ayahanda...

Dulu-dulu, tahun-tahun 1987 ke atas gitulah...aku masuk asrama dari form 1..pastu kan dulu manalah ada internet hp segala mak nenek gadget cam la ni kan..so yg ada utk berutus berita hanyalah dgn surat atau telepon...

pastu dulu, aku form 1 kat Melaka, mak ayah kat Kuching, Sarawak...long call distance adalah parah jugaklah poket....so kalu urgent aje call...kalu rindu dendam tu, akan melayang lah surat kepada mak ayah...

and dulu, aku pun tak tau kenapa..maybe sebab cikgu BM dah ajar tulis surat kat mak ayah kena pakai bahasa persuratan...so mesti aku guna term ananda, ayahanda, bonda...tulis surat kat nenek, panggil nenda...he he he...cam rasa bahasa orang2 istana pulak kan....aku tak taulah mak aku still simpan ke tidak surat2 aku dulu....kalu ada, best juga jadi contoh kat anak2 aku supaya sesekali nanti, tulis2 lah surat pada aku kan....:)

errrr....sebenarnya aku nak cite pasal plan aku nak masak utk berbuka hari jumaat nanti...sebab family aku akan baru tiba dari Dungun, tak kan nak terus ajak makan luar kan..pastu tak kan nak suruh mak aku masak kan, pengsan pulak  kan..dah lah mak aku tu kencing manis...so aku plan nak masak nasi minyak terengganu..

aku tak pernah masak lagi lah nasi minyak terengganu ni...makan selalu sebab kalu korang gi terengganu, ni menu wajiblah kat kedai2 makan brekfes, selain dari nasi dagang, nasi lemak ikan tongkol, pulut panggang inti ikan, kuih bom inti ikan...best oooooo..

so aku dah google resepi kat sini dan kat sini

yang resepi kedua tu lebih simple...dia punya bahan tu lebih kurang nasi ayam je kan...

and aku plan nak buat kerutuk itik...aku dah pesan kat mak aku suruh bawak rempah kerutuk dari terengganu nun..kat sini aku tak jumpa...aku beli itik kat Giant Nilai tu dari hari ke3 posa sebab nak buat kerutuk ni lah...tp sebab tak jumpa2 rempahnye, dok lah tersadai itik tu dlm peti icebox...

tup-tup bila mak aku nak mai sini...mak aku pun suka jugak itik...so apa lagi...kita reserve ajelah menu itik tu utk hari jumaat ni...Insyallah..

nanti kalu nasi aku menjadi, aku post entry kat sini...

kalu tak menjadi, aku buat tak tau je lah...so korang toksah lah tanya2 tau...kesian aku nanti...:(

4 comments:

Queenie said...

baru baca intro dah tertelan2 airliur...belum tengok gambar lagi tuh!

tahun 87 tu, akak dah ada anak satu, awak baru masuk form one hehehe.. patut panggil aunty tau ni hihihi...

tak sabar nak tunggu Jumaat, nak tengok awak masak la marie, boleh ker?

pizli.mw said...

Saya pulak nak balik kampung. Dan order dah segala makanan hehehe.

MOKCIK AZWA said...

Kerutuk itik..mabeles...! hehehe kirimkan bau ke sini ya hahaha..

Anonymous said...

My dear Sweet Marie, I am happy you are back to writing your blog. It's a good way to pen your inner thoughts. It also allows you to remember the yesteryears that I am sure you treasure. As for the food uncle dah mula dapat the aroma kat sini. Ingat2 lah Uncle yang jauh kat Pg. Kalau melawat kat Pulau Mutiara jangan lupa bagitau sebab uncle dah Pasang CCTV at all entry point. Salam dari Uncle and Aunty di Pg

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...