Monday, July 22, 2013

What's Your Wake Up Call?

ni kalau ikut kata mat saleh, meaning apakah yang mengerakkan kita utk berubah...and ofkos ke arah yang lebih baiklah..jgnlah pulak tiba2 korang bangun pagi, alih2 semalam mimpi terjun bangunan, terus nak jadi wake up call pi terjun bangunan pulak....itu sudah terpesong jauh tuh...

ni aku nak cite wake up call aku lah...as korang semua tau lah kan, aku dah laaaaaamaaaaa sgt nak kuruskan badan...tp motivation push tu amatlah low...dah tu pulak geng serumah semua jenis kaki makan, ikan kembung goreng cicah sambal belacan pun boleh habis 2 pinggan nasi kan..so cam no lah nak kurus...

tu tak masuk lah dgn segala eating outlets yg tumbuh bak cendawan di putrajaya dan Nilai nun....siang malam dok cari port makan baru...haru-haru...

tapi sebelum Ramadhan hari tu...Cik Tem paksa aku pi buat Body Analysis kat Bahagian Pemakanan, KKM...depan blok aku ni aje hah...jalan 2 minit tak sampai...dah lama cik tem buat analysis ni, dah berbuih mulut dia ajak aku pi sama...tapi aku malas je...sampailah ada sehari tu aku start rasa menyucuk2 kat dada...aku ni adalah manusia yang amat suka berpikir yg bukan2..dan-dan aku rasa ni simptom sakit jantung ke nih...aku kan belajar biology kat uni dulu...adalah saki baki ilmu bio yg aku still ingat....

pastu aku cakap kat cik abang aku...selamba aje dia kata, ala angin je tu...amboi...kemain simple dia punya diagnosis kan....

so sebab aku pun takut lah jugak...anak2 aku kecik2 lagi tu, suami aku muda lah jugak lagi kan, tabung akhirat aku tak takat manalah ada...terus bila cik tem suruh kali ni, aku pi...

dah bila kuar result...satu hari aku kemurungan jap..

ok sebelum tu aku cite pasal cara nak ambil reading ni...sonang aje, korang daftar tu kat buku log, pastu dia akan kasi satu buku ala-ala cam buku ibu mengandung tu...pastu depa ambil bp and tinggi korang...

pastu korang naik atas satu alat cam penimbang, ada handle yang korang kena pegang cam tali skipping punya handle...pastu korang berdiri aje diam2 atas alat tu...nanti semua reading, automatic dia print atas kertas cam kat bawah ni...

ni kertas aku punya...


hampir kesemua reading aku adalah lebih dari normal, sama ada risky or extremely over....teruk kan..

yang aku normal cuma part kandungan air dalam cell dan luar cell, mineral contain pun ok, protein pun ok and skeletal muscle mass pun ok...

yg lain semua KO...

 ok..ni part yang betul2 buat aku kemurungan....160.7 utk visceral fat area aku...visceral fat ni adalah lemak yg menyaluti organ2 utama kita cam jantung and hati..kira aku ni dah kategori high risk sebab jantung hati semua penuh lemak....errrkkkkk....

cik tem ni dah banyak jumpa orang yg nak kurus and dia kata kat aku, ni reading paling tinggi dia pernah jumpa...wah, juara kan aku....juara nak terjun lombong nih....takutnye....


and tu adalah summary weight aku...aku punya weight yg sesuai adalah (BMI Normal) 47.3 kg aje...so aku kena kurangkan 22.7 kg...pengsan kan, kiranye 2 kampit beras 10 kg pun tak lepas ni...aku kena tambah lagi 3 kampit gula gitu...banyaknye lemak2 yang telah aku kumpul selama ni melebihi muatan tabung aku dah...kalau simpanan ASB sampai lebih tabung, bestu jugak kan...aduhlah...aku tengok 22 kg tu pun dah lembik lutut rasanye..

fitness point pun aku rasa nenek aku lagi bagus kot....

so since aku dah kaborkan kat blog ni...aku harap lepas ni aku buat betul2 lah nak kurus ni...so far ni, aku dah seminggu naik tangga pagi2 dari parking kat basement tu ke opis aku kat tkt 6...mula2 tu, kat setiap tingkat aku rasa nak kuar tangga, naik lif...tapi sabarkan hati...sampai tkt 6, cam org maraton semputnya...ofkoslah kan, tengoklah fitness aku cuma 53 aje tu...cam orang tua 70 tahun jah...

and puasa pun banyak membantu mengawal nafsu makan jugaklah kan...

nanti aku cite diet aku pulak...and effect lepas seminggu....

5 comments:

Anonymous said...

Dear Sweet Marie,the best medication pada Uncle is cut everything to half for a start,rice is enemy No.1,semua bolih makan tapi cut to half the normal portion. brisk walking is the best way to burn cholesterol. Jangan paksa naik tangga sampai tercungap2 ,do it step by step mesti ada plan. Planning and recording your weight daily is important. Memang betul kena azam and strong will power semua pun bolih,only you can if you want to achieve it.You are still young and your children are still young so that must be inspiration priority.Keep that beautiful smile and those lovely eyes happy. Till we see each other again ,SALAM RAMADHAN ...Uncle al.

pizli.mw said...

"ikan kembung goreng cicah sambal belacan pun boleh habis 2 pinggan nasi kan..so cam no lah nak kurus..."


Hahahahah, makan je... Tak payah kurus.

marie said...

Salam Uncle Al...tq for the advise and saya ingat saya nasihat uncle jangan tukar life style drastically...sebab tu nau limit sikit ambil carbo and lebihkan protein..harap2 dpt vogue cam auntie Ina lah raya nih...he he he...

uncle...see u lagi tau...kalu ada match kat sini, bagitau lah...boleh kami pi tengok lagi..:)

marie said...

hish Pizli ni....sebijik ayat suami saya tau...camne nak kurus ni....bagilah semangat sikit, kita pun nak cantik2 baju raya pagi raya nanti...ha hah a

Anonymous said...

marry...u boleh punya but azam kena kuat coz temptations byk...just make sure u dont eat rice byk...everything else in half...i agree apa uncle u ckp...he is right...but takyg timbg everyday...coz kevin zahri ckp timbang once a week je...n normallnya 1 minggu klu u dpt turun 1 kg dah bgs dah...klu u timbg everyday takut u x nmpk kesan u cepat demotivated...n best masa ambil weight kita bladder kita empty, kevin nsihat immediately after kita bgn tidur n lepas hadas kecil or hadas besar. good luck dear -fara

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...