Wednesday, December 4, 2013

Work In Progress (1)- single blanket

aku dah lama nak try buat single quilt blanket utk si kembar tu..tapi semangat tu takde sbb aku nak siapkan baby quilt pun dah sehari suntuk..mesin jahit aku ni kan jenis portable je..bukan jenis heavy duty...pastu dgn batting yg tebal tu kan..punyalah haru jugak nak pusing quilt tu kiri kanan time nak buat free motion stitch tu..

ni yg terbaru aku buat...aku masukkan dlm kedai online aku yg baru ada 3 barang..he he he..

 size baby quilt ni 34.5in x 44in....aku guna cotton panel dgn batting polyester...

ni backing ye aku pakai cotton cadar ... dan binding tu aku hand stich...harganya RM95 (tak masuk postage)...sapa nak boleh message ye...he he

ok..last sunday aku try kuatkan semangat nak buatkan blanket utk kembar tu..aku tak nak pakai batting comforter cam baby quilt tu...aku nak pakai batting yg aku guna utk buat beg...dia nipis dari comforter tapi lebih padat...lagipun comforter readymade dah banyak kat umah...kita try blanket pulak..hujan2 ni pakai selimut tebal sedap kan..

hari ahad tu aku sempat potong-potong kain size 5in x 5in..part memotong ni paling stress bagi aku...sebab kalau salah potong, memang jahitan pun nanti tak bersambung bucu-bucu petak tu...kalau korang nak buat quilt kan, part ni korang jangan pandang mudah..kena betul2 size tu setiap satu kain tu..

ni aku share sikit tutorial nak buat simple quilt nih..


lepas dah potong kain kecik-kecik ikut size yg korang nak tu kan...susun lah kain tu atas lantai dulu...supaya kita boleh nampak corak yg kita nak..yg aku buat ni, aku guna corak cacar marba je..janji kain yg sama tak duduk sebelah-menyebelah sudah..

 gambar dekat kain-kain tu...goyang pulak gambar...

 lepas tu..jahit cantumlah kotak-kotak kecik tu menjadi satu kotak besar...yg ni paling lama dan meletihkan sebab lepas proses dia cam ni: jahit cantum-gosok (iron)-jahit cantum-iron-jahit cantum-iron...ulang-ulang sampai selesai semua..

aku mula buat jahit 1 row 1 row dulu..pastu baru cantumkan row by row tu...faham kan..

 tu je yg aku siapkan hari ahad tu...


pastu semalam aku buat nama pulak...ni aku plan nak letak kat bahagian atas blanket...so kena buat 2 namalah utk kembar tu...sebab plan nak buat 2 blanket...1 blanket pun tak siap lagi kan, berangan nak buat 2 tuh..he he he..

mula-mula print ajelah huruf yg korang nak...pastu potong and trace atas cotton batting nih...cotton batting ni ada glue, orang selalu guna utk batting beg..
 
 dah selesai trace huruf-huruf tu...guntinglah cotton batting tu..

 pastu iron-on atas kain yang korang pilih...kalau nak campur2 kaler pun boleh...tapi aku buat 1 corak aje sbb malas nak gunting2 kain lain..lagipun sayang nak gunting kain2 lain..nak guna sikit aje..

 lepas dah iron tu...kain tu pun melekatlah kan sbb ada gam atas batting tu...so guntinglah kain lebihan tu...jadilah huruf tu ..

semalam kul 10 malam, siapkan semua huruf utk nama kembar tu..

next step...aku nak kena cari kain putih utk base bagi huruf-huruf nih..

nnt aku sambung tutorial ye..

4 comments:

Lee said...

Hello Marie, Wow! I love this quilts. We have one as my isteri suka buat. Only cannot use in winter.
You very talented lady. Apa talents ada lagi? Ha ha ha. Pandai masak...pandai dapat twins....

Oh ya, only last week I saw 2 very small babis, about 2 years old, betul identical twins.
Even the mom ada problem...so she beli different bracelets to identify, ha ha.

I suka your quilt colours....maybe can add a buga rose in centre? Ha ha.
Have fun, keep a song in your heart.
Lee.

Anonymous said...

Sweet Marie WELL DONE syabas nanti ada cucu baru leh lah order kat you. Keep it up . Give it your best. Insyaallah berjaya gan CERMELANG . ... Uncle AL oh ya Aunty kirim Salam

Lee said...

Hello Marie, just dropped to say hello.
Best wishes.
Lee.

Unknown said...

Wah...menarik ni.nak buat utk anak saya...gud idea...and effort..thumbs up

Jom lawat blog saya....

sihatnatural.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...