Wednesday, September 7, 2011

misi mencari makanan!!!



kan aku pernah cakap kan..kalau time kita posa, semua mmg nampak sedap aje..hatta gamabr ais kosong pun boleh membuka selera...betui tak...(sebab tu bahaya ke PaRam sebab semua korang rasa korang nak beli...tapi nanti lepas berbuka, makannye idok jugak...kan..kan...)

dan aku ni sebagai insan biasa yang suka makan ni...sedari bulan ramadhan lagi aku dok mengidam jala mas...(suami aku malas nak melayan mengidam aku ni sebab aku bukan mengidam 'berisi'...ha ha ha..sekadar mengidam utk mengembangkan badan je...)

so masa balik kampung hari tu, since cuti panjang jugak kan..so sempatlah balik ke kampung belah ayah aku kat kota bharu utk sehari....dah berkobar-kobar dah aku nak mencari jala mas kat sana..(oh ye, jala mas ni sejenis makanan yg dikirai cam jala, manis dan buat dari kuning telur itik...)..ada yg tak suka sebab manis and cam adik aku, dia kata dia tak suka sebab dia rasa cam hanyir telur itik...tapi aku suka je....ha ha ha..rezeki kan...

balik cite aku nak cari jala mas ni...sampai kelantan, dah nak maghrib..so kedai dah tutup..tapi adik2 aku ajak pi Wakaf Che Yeh... mak sedara aku dah warning dah, mmg takde ye jala mas kat wakaf che yeh tu..wakaf che yeh ni bukan wakaf duduk minum-minum teh petang hari ni...ni kira cam pasar malam lah...dia bukak lepas maghrib sampai ke subuh...mcm2 benda jual...tapi aku paling dok gile tengok batik lukis yang letak2 batu lip-lap lip-lap tu...kat putrajaya ni, mmg harga takdelah nak dpt bawah RM380 ye...kat sana kebanyakan dlm round harga RM250-280..tengok banyak mana lip lap lip lap yang korang nak...aku dah terpesona jatuh cinta habis dah dgn sepasang yang kaler pink maroon...aduhlah...sakit jatuh aku tengok keindahan batik tu kat patung yg slim tu...puas suami aku pujuk sales girl tu yg come lote tu mintak RM250..tapi dia boleh kasi RM280 habis takat tu...(cheh, macamlah kalau dia kasi RM250 aku nak kuar duit RM RM tu malam-malam raya utk baju baru kan...kah kah kah...kecuali aku nak "pinjam" duit raya anak2 aku...ha ha ha)...adik aku nak pujuk aku kan.."alah k.long, batik ganu lagi cantik dan lembut lagi weehh!!!!"...bajet orang ganu tak nak kalah dgn orang kelate kan...ha ha ha...dasar sebenarnya, dlm beg duit kau malam tu ada merah2 je kan, yg kaler unggu-unggu tu kena simpan utk balik menyambung kehidupan kat sini kan..(tu pun unggu sekeping dua jah....nasib baik gaji awal bulan ni...syukur..)

eh..balik cite jala mas...mmg jala mas takde pun kat wakaf che yeh tu...kempunan aku..sampai la ni tak dpt makan jala mas..

pak sedara aku pulak buat lawak, lepas kami bertolak balik tu, dia pi raya rumah jiran dia, pastu kawan tu hidang jala mas..dia tepon kitaorang ni, kot aku nak rasa sangat, dia boleh mintak sikit dari jiran dia and hantar kat kami..kekonon sempatlah kami jumpa kat pasir puteh ke...sebab masa tu, kami menyinggah raya rumah sedara lagi...

yang aku ni kan, time tu dah masuk jadi kebulur jala mas kan...aku dengar jala mas ada kat rumah kawan ni..cepat-cepat aku potong cakap dia.."hah, mintak beli RM20 ye....suruh dia bungkus baik-baik..nanti kita jumpa kat tengah jalan..".."weh!!!banyaklah cantik kau nak 20 hinggit, ni dia bukan meniaga...dia bukan makan raya ye...bolehlah pakcik ambik sikit...bolehlah sejuring.."

laaaaa!!!! setakat sejuring...kesian pulak aku nak suruh pakcik aku pi pasir puteh, tunggu tengah jalan pulak tu.."takpelah pakcik..ingatkan dia meniaga...ha ha ha"...tulah, kalau dah sebulan wajah pujangga hati dok dlm kepala kau kan..mmg tak menyempat orang habis ayat, kau dah potong kan...

 jala mas...

so habislah cite jala mas..tak kesampaian aku nak merasa...tapi takpe ada 1 lagi pencarian yg aku nak rasa...dah 37 tahun aku lahir kan, aku kan anak terengganu jati kan...tapi boleh aku tak pernah rasa pun lagi roti paung yang glamer kat terengganu tu...

selama ni aku ingat roti paung ni just cam roti-roti desa yang lain tu...takde special mana...sekali kerana blog-blog kekawan cyber world ni kan...dah kecur-kecur air liur aku bila depa dok cite kesedapan roti paung ni especially yg hot from oven tu...

aku mmg risau aje kalau ada benda-benda best kat terengganu ni tapi aku tak tau..memang aku rasa cam tak best je...air buah gelas besar, aku tau...


ikan celup tepung dan goreng tepung yang best kat Pantai Rhu..hala ke besut...trylah..memang tak rugi...sambil2 ratah ikan, boleh layan permandangan pantai yg cantik..


keropok lekor...tok sah cakaplah kan...seantero dunio dah aku rasa kerepok lekor ni orang kenal..kat mana ada orang Malaysia, kenallah tu...ha ha ha..


tapi roti paung ni...waaahhh!! sedih aku sebab semua gerai tepi jalan yang jual roti ni, semua tutup raya lagi.... lamanye makcik buat roti ni cuti raya ye....

so bilalah next aku nak balik kampung ni....


sambil-sambil aku dok promote makanan terengganu ni..sila-sila lah ke blog ni http://blogterengganu.blogspot.com/ utk cite-cite menarik pasal negeri kelahiran aku ni...ha ha ha..

p/s: gambar semua dari internet...adik aku belum email gamabr2 raya kat aku..walau dia ambik gambar guna kamera aku, tapi dia transfer semua ke laptop dia dan delete semua dlm memory card aku..so aku balik Nilai, memory card aku kosong...boleh gitu...

8 comments:

MOKCIK AZWA said...

Marie.. Roti paung katner yg sodap hingga menjilat jari ek kat Ganu nung? Setakat yang Azwa jumpa tu kat Durian Burung tu..memang sodap, lagi2 kalau makan tengah panas2. Kami anak beranak paling suka paung kelapa, tapi cepat benor habis..

Pi taim Raya alamatnya semua kedai tutup kat sana aduhaiii..Masa memula beraya kat sana dulu, memang tensen juga bila semua kedai tutup masa tu.. tips untuk mereka2 yang berjalan2 taim Raya ke Ganu, sila pastikan semua barang2 keperluan dibeli sebelum Raya.. kalau tak alamat boleh kebuluran dalam tempoh dua minggu lepas Raya huhuhu...kat sana kan mereka betul2 beraya lepas puasa enam..lepas puasa enam baru ramai yang buka kedai.

Anonymous said...

Marie,mengidam kosong tak pe,jangan mengidam berisi,la ni jugak Uncle terbang pi kat ganu beli jala mas and roti paung,hantar kat Sweet Marie,pas tu ajak Azwa berkelah kat putrajaya makan keropok lekur gan jala mas,roti paung,wah macam real aje Uncle ni kan,Aunty suruh keluar beli capati kat penang road pun dah pening,hehehehehe tak pe balik kampong skali lagi revenge makan yang miss raya ni ok,salam dari Uncle AL.

Lee said...

Hello Marie, your mention of Kota Baru brings back many memories to me.
I used to stay at Perdana hotel very often then.
And yes, I remember the Kelantan batiks, used to buy for my girlfriends, and later my wife.

She still has 2 from KB I'd bought for her in 1984.
Those days they were cheaper, as well the pasar malam there tepi padang used to have lots of Thai silk for sale.
I beli a lot give to friends and relatives.

I betul suka tengok your food pics. You tada makan KB's famous ayam, ikan percik?
Tada pergi tu Pantai Chinta Berahi?
Enjoyed read your modern bahasa,ha ha.....

So? You orang G'anu? Trengganu is one of the most beautiful Malaysian States too, with its beautiful beaches...and I love Pulau Kapas.
Enjoyed read your hari raya cherita, Marie.
Have a nice day, stay young.
Lee.

Small Kucing said...

roti paung tu memang sedap. setiap kali balik KT mesti beli.

Bawa balik..masuk toaster...then tunggu sampai a bit black...then celup makan dengan kopi o...mmmm sedap

marie said...

Azwa....saya pernah tau pulak kat mana yang paling sedap tapi round2 blog orang, rasanye semua tempat sedap aje...ha ha ha...tapi depa kata, kalau hot from oven, mmg sedap sangat, dgn majerin meleleh-leleh keluarnye...adus teringin ye..

and pasal orang ganu raya sampai raya 6, mmg betui tu...nenek dan makcik saya pun mmg akan terus posa raya kedua and sambut lagi raya pada raya 6 tapi masa tu, kami semua dah balik KL lah..and mmg kedai banyak tutup, hatta stok air batu kiub tu pun kena ada standby kat umah...ha ha ha..

marie said...

Uncle...tu yg rugi mengidam kosong ni, orang tak ambik port sangat..tapi nak tipu sunat mengidam berisi, kan hari-hari pulak dia ajak pi jumpa doktor kan...ha ha ha

marie said...

Lee..hotel perdana tu still exist lagi di KB tapi balik kampung hari tu, I tak masuk bandar KB sebab traffic jam teruk sangat...and Pantai Cinta Berahi now dah tukar nama jadi Pantai Cahaya Bulan, still shortform yang sama PCB...the old name tu so 18sx kot, sebab tu tukar nama ha ha ha..

the pasar malam tepi padang is the one in front of Pasar Besar KB kan, now known as Pasar Siti Khadijah..I love nasi kerabu kat situ, cheap and sedap...

wow..your wife really know how to take care of delicate material ye cam batik tu...lama tu dia simpan batik tu...and yes, batik lukis ni memang very exclusive, but now, very pricey too..

See u Lee

MOKCIK AZWA said...

Marie..mari kita..mari kita..mari kita ramai2 balik kampung hujung minggu ni cari roti paung hahaha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...