Friday, January 18, 2013

Ular menyusur akar tak kan hilang bisanya..

korang faham kan maksud peribahasa kat atas tuh...perumpuaan lebih kurang sama dengan..."ikutlah resam padi, makin berisi makin menunduk.."

kata-kata ni memang betul sahih benar isi patinye...(terror kan orang dulu-dulu menulis yg tersirat...)

aku rasa tak yah nak ceritalah pasal isu yang tengah hot skrg ni pasal listen listen listen tu...korang semua mesti dah tengok kat youtube/forum/facebook...berlambak dah kat internet...

aku baru tengok semalam...kan sebelum ni aku sibuk dgn hal ISO aku tu kan...oh ye...nak kasi tau jugaklah....syukur Allahamdullillah...sijil ISO unit aku diperakukan utk penyambungan lagi 3 tahun...and paling best sebab 0 NCR....(Insyallah bonus nanti nak belanja team aku..love your gals)...

ok..balik pada cerita listen listen listen nih....bila aku tengok video tu kat youtube...aku cuma rasa..mana pergi adab sopan kita sebagai orang Timur yang dipandang tinggi nilai murninya...(hah panjang lebar nih...)..entry kali ni panjang ye...sori...tapi kalau sudi, teruskan membaca...:)

pada aku lah...satu hal lah cara si student tu bertanya macamkan berhujah depan ceramah politik...penuh semangat tapi bila dah suara tu pun dah terpekik-pekik depan mike, kalau aku jadi student lain, mau aku tutup telinga....bingit ok....and then tambah pulak dengan fasilitator yg tak bagi peluang audience (student tu) habiskan pertanyaan dia...terus dibombard dengan hujah, yg pada aku, dah lari dari tajuk...pertanyaan student tidak di jawab..

aku ni kureng gemar nak cerita pasal politik ni...tapi aku nak komen pasal attitude aje lah....pada aku dua-dua tidak menunjukkan nilai-nilai murni bila berkomunikasi...tapi yg lebih haru adalah pada fasilitator lah..sebab apa...sebab dia lebih tua...aku tak kiralah orang nak kata aku bias ke apa ke...sebab pada aku, bila kita makin berumur, kita seharusnya become wiser, with more wisdom kan..tak gitu ke?...kan yang makin tua, orang kata lebih banyak makan asam garam kehidupan ni...

kalau yang muda nak melatah, kita yg lebih dewasa ni patut lebih cool utk melayan kekalutan orang muda ni...biasalah orang muda, darah panas lagi ..kita dulu pun pernah muda kan...aku masa muda dulu pun kalut jugak (now pun still kalut lah tapi idoklah seteruk dulu...)...cepat melatah, cepat marah, buat benda bodoh (yang aku regret sampai sekarang)..lagilah toksah cakap...memang banyak..tapi unfortunately, we cannot turn back time....what we can do, is become a better person tomorrow, learnt from our/others past mistakes..tak gitu...

tapi bila fasilitator pun ikut hilang 'cool'....well, that is really not COOL ok....aku rasa kalau fasi tu maintain aje being professional, and layan aje perangai si student tu, I am sure si student tu pun, boleh reda sikit rasa marah dia pada government because pada masa tu, in the mind of the student, the fasi was representing our government....tak pasal2 bila fasi pun hilang cool, lagi menjauhkan student tu dengan government....sad case...tapi kalau fasi layan student tu baik2, respect pandangan dia, aku rasa orang muda pun akan lebih respect pada fasi tu and it will give a good example pada orang muda on how to treat people in whatever situation...secara tak langsung, dia akan mengajar orang muda utk menghormati orang lain bila bercakap (aku tengok pun attitude budak muda zaman la ni pun makin teruk tapi silap sapa...takut2 bila di kaji semula, sebenarnya silap kita sebab set the bad example...)

and kat sini, aku nak share aku punya experience selama kerja dengan government nih kan..almost 10 years...aku masuk kerja dulu umur dah 30 tahun...kira nye senior dari segi umur among aku punya batch...tapi bila masuk kerja, aku dikira pegawai paling junior lah...and ofis aku kat tempat lama dulu, jalan cenderasari KL (sebelah bukit aman)...bangunan lama kerajaan yg takde lift, pakai tangga..aku duk tingkat 2, betul2 atas pejabat aku tu adalah pejabat KSU (no.1 administrative officer in any ministry)...sebelah bilik aku ni, adalah bilik mesyuarat utama kementerian..betul2 sebelah...

and this Dato' KSU ni kan...ada sekali tu time dia meeting, tiba-tiba dia ketuk pejabat aku...tak ke gabra kitaorng ni, apasal pulak KSU dtg opis ni..rupa-rupanye dia nak pinjam marker pen...boleh gitu padahal dia boleh aje suruh sapa2 yg dok meeting dgn dia tu ambik marker..betul tak...tapi dia tak kisah pun nak pi ambil sendiri sebab maybe yg lain tengah sibuk nak present or maybe masa tu dia yg nak menulis idea tu...but i bet...sebab tindakan dia tu, menyebabkan setiap kali meeting, org mesti check marker ada ink ke tidak..betul tak?...bila kita jadi orang tinggi, dok kat atas, kita merendah diri..takde nye kita akan dipandang rendah, lagi tinggi pandangan orang pada kita adalah..and he later became our KPPA (Tan Sri Ismail Adam, mantan KPPA before Tan Sri Abu Bakar)..and was wellknown for his humble being...

pada masa tu jugak, aku pulak jadi pembantu setiausaha Puspanita, so selalu contact wife dia (pengerusi Puspanita by default)...tapi aku tak de lah berurusan dgn KSU...masa puspanita buat dinner kutip derma ni kan, kan kena beli meja kan..idoklah aku nak habiskan rm200 utk pi dinner (gaji ciput wehhh..., anak2 kecik masa tu, hubby baru nak start bisnes, rm2 pun begitu bermakna bagi kami) and he is so pemurah belikan 2 meja utk his wife's team...sampai laki2 aku dia sponsor pi dinner tu...siap driver dia dibelikan baju batik, and all his kerani pun dibelanja sama....and his wife pun memang seorang Puan Sri yang cool...cakap dgn kita ni macam cakap mak dengan anak je....lembut dan kelakar...dan buatkan kita lagi respect dia...

pastu dia tukar kementerian naik pangkat, aku tak jumpa dah dia until almost 2 years later, masa dinner habis diploma dgn KPPA...and dia salam dgn semua orang termasuklah aku...aku senyum ajelah, takde lah nak tegur apa2 kan..yelah, dia orang no.2 perkhidmatan Awam, aku ni baru lepas kursus utk confirm servis...tapi tup-tup bila dia salam aku...dia ingat lagi nama aku, and siap tanya pasal twin aku, tanya sapa yang jaga depa selama 6 bulan aku berkursus tu....(wah..time tu aku punya rasa seronok tok sah cakaplah...yelah, tak sangka dia ingat lagi aku..he he he)...for him, maybe it is just a small gesture to say hello, but it does make a big impact for orang kecil seperti aku ni...and menyebabkan aku makin bertambah hormat pada dia..you cannot ask people to respect, you have to earned it....and he earned it from me...(love you tan sri...)

begitu juga dengan our previous KSU (Tan Sri Mohd Nasir Mohd Ashraf)....dia pun seorang yg lembut...dan bila dia menegur, dia tak pernah naikkan suara, macam seorang guru tau gaya dia mengajar kita...menyebabkan kita makin hormat pada dia...and now, walau dah 2 tahun lebih dia bersara dari perkhidmatan awam, but i still hear his good stories around here...:)..

masa dia bersara kan, mak aiii...punyalah ramai yang beratur nak bersalam saying good bye to him....pastu, air mata tok sah cakap lah...berderai-derai...paling aku tak leh tahan masa tu, bila dia punch kad dia utk kali terakhir, pastu dia dok pusing-pusing panggil "asri mana..asri..."....pastu datang en asri dari belakang, pastu Tan Sri peluk dia punyalah lama, sambil dua-dua menangis....yg dok keliling lagilah....semua dok kesat air mata...and you all tau siapa En Asri yang special tu...dia adalah PAR (office boy) pejabat KSU....punyalah KSU sayang dia...abang asri ni terlewat sikit sebab hantar surat kat luar, tu yg Tan Sri dok teringat pasal dia tak jumpa lagi en Asri ni...lepas dia pi, aku call PA Tan Sri sebab tak nampak kat bawah..rupanye Kak PA kata, dia tak sanggup dah nak turun sebab dah meraung-raung kat atas ni...rupanye drama dah start dari bilik KSU lagi...yelah, bila dapat boss yg baik, humble, menghargai orang bawahan, kita akan rasa kehilangan yang besar....miss u too Tan Sri....

hah...betul tak orang dulu-dulu kata, ular menyusur akar, tidak akan hilang bisanye...kalau kita ni berpangkat dan berkuasa, tapi bila kita merendah diri, takde hilangkan kekuasaan dan ketingggian pangkat kita tu, bah kan Allah tinggikan lagi darjat kita sebagai MANUSIA...betul tak..

ok...aku cerita panjang lebar ni sebab aku harap aku pun jadi macam tu, walaupun tak tinggi pangkat but we all are leader in our own way kan....jauhkanlah aku dari tiba-tiba jadi hidung tinggi (kecuali kalau hidung mancung sebab hidung aku kemek...he he he)

3 comments:

Anonymous said...

Sweet Marie,my feberet girl,wow very interesting n3 and well done.Setuju sangat Uncle dengan apa yang Sweet Marie katakan,memang satu analisa yang tepat dan padat.Syabas. I have always believe and telah di serap dari kecil,RESPECT MUST BE EARNED AND NOT DEMANDED.apa pun idealogy politik sa orang itu ada lah hak masing2 tapi nilai2 saling hormati antara satu gan lain di mana pergi agak nya dalam senario LISTEN LISTEN LISTEN....Taniah and syabas berjaya kekalkan ISO. Your team and you certaintly deserve it.Teruskan perjuangan hidup yang belum selesai.Tabahkan semangat,berani kerana benar.Have a nice well deserved weekend gan keluarga tersayang.....Dari UNCLE AL di Penang.

Queenie said...

Salam marie, listen here, just wanna tell you about my neighbour's kucing, this kucing memang ada problem, eh not sure la, kucing's problem or the owner's problem, ok this kucing makan at my neighbo's house (ofkos la kan?) but always pangsai at my place as if my house was his jam**n...

so now I got problem. Well..everybody pun ada problem, rite?

hehehe....joke joke only sayang...tu listen listen listen itself mmg problem la...btw I never bother politiking...susah2 sokong orang, bila menang depa sendiri senang, akak tetap camni jugak, kais pagi makan pagi........

MOKCIK AZWA said...

Salam Marie..

Azwa oso never bother about itu listen listen listen story..semua itu sebab salah kedua2 pihak..yg bertanya takde courtesy, yang ditanya pulak terlalu beremosi..

Sebak Azwa baca pasal tan sri yang humble itu..selalunya orang2 yang macam itu akan close dengan stafnya, sama ada dengan ofis boy atau driver mereka.

Terkenang masa nak berpindah daripada Ipoh dahulu..ramainya jiran tetangga, rakan taulan datang membantu sebab cik abe jenis yang ringan tulang dan peramah dengan semua orang. Yang kelakar siap sampai dorang tu berebut2 booking pokok buah2an yang cik abe tanam keliling kuarters kami. Lukisan cik abe pun kebanyakannya dia bagi sebagai tanda mata kepada kawan2nya..

have a great day ahead Marie..

p/s Uncle Al..Azwa masih mencari ilham nak menjawab pantun uncle tu..hehehe..take care Uncle.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...