Tuesday, November 20, 2012

gile panik kejap...

semalam...aku ingat nak jahit beg adik aku tuh...pastu balik umah, aku terasa nak buat benda baru pulak...beg tu nanti aku jahitlah malam ni...

so aku google lah pattern apron yang simple-simple...buat yg paling simple punya lah...

dah dpt pattern, dah potong kain, dah iron kain...

pastu dah jahit 3/4 apron tu...alih-alih benang bobbin habis...so bubuh benang baru kat bobbin...ni kira dah naik jadi amatur lah ni sebab kali ke-3 dah buat kan..walaupun kali pertama hari tu, hancur sebiji bobin aku....

pastu benang pulak habis...so aku bukak lah benang baru...and first time lah aku tread upper thread tu ...alih-alih bila nak menjahit kan..mak aiii jahitan dia jadi tak kemas giles....

dah aku try tread balik....kuarkan jugak bobbin..kot-kot lah aku tersalah arah benang lagi cam first time dulu kan...rasa semua dah betul dah...

tapi sampai sudah jahitan still tak kemas...tengok buku dia tu, katanye thread tension tu tak betul...dah godek-godek mesin dah...ketatkan itu ini, tapi still the same result...

and konon nak jadi macgyver kan...dah aku pi bubuh minyak mesin jenama singer kat kaki dia tu...pastu tu, bila jahit..masih sama...

walaweeehhhh...seram jugak aku nih...ke aku dah rosakkan mesin ni...pastu time tu pulaklah, bila dah cuak kan, mula aku terpikir...eh, boleh ke pakai minyak singer tu...perlu bubuh minyak ke...waaaahhhh..berdebar pulak aku kot2 laling aku ni sakit ke, matilah aku nak hantar spital time-time aku dah kering nih....

tengok jam dah kul 10.30 malam....baik aku tidur, kan nanti cik abang aku balik, tengok aku dok mengodek mesin jahit lagi, mesti dia geleng kepala aje lah...tapi tidor tak tenang tau, risau aje...sampai termimpi-mimpi aku..

pagi ni gigih aku bawak mesin jahit tu dtg opis...nasib baik ringan dan portable kan...sebab nak mintak colleague aku tolong tengokkan..dia in otai menjahit...

and bila jauhari menilai manikam kan...dia buat sekali aje, terus menjadi..rupanye memang aku salah tread upper thread tu...sabar ajelah...tapi hilang risau aku...dptlah aku jahit sikit lagi apron tu...

so malam ni, aku bolehlah menjahit bali...yahoooo!!!

ok...ni apron tu...

aku jadikan anak dara kat opis ni sebagai model...he he he..


aku nak buat butang utk tali pinggan apron ni tapi tak reti lagi nak buat lubang butang...so aku pakai brooch ajelah dulu...boleh aje nak ikat macam apron biasa...tapi biasalah, rasa nak vogue kat dapur kan...alih-alih, masak ikan singgang jugak...ha ha ha ..

sapa-sapa nak cuba...boleh tengok cara dia, klik sini ye...

12 comments:

pizli.mw said...

Terpaksa Google nak tau bobbin tu apa hahaha. Saya baca dengan nada happy sebab tau you semangat hehe.

Anonymous said...

Sweet Marie tang part ni yang best tu..."tengok jam dah kul 10.30 malam....baik aku tidur, kan nanti cik abang aku balik, tengok aku dok mengodek mesin jahit lagi, mesti dia geleng kepala aje lah...tapi tidor tak tenang tau, risau aje...sampai termimpi-mimpi aku..". Uncle nak tanya nih mimpi apa lah tu.Mimpi ke sleepwalking ke.LOL salam dari Uncle AL.

Small Kucing said...

how about try butang katup or "cangkuk"

Queenie said...

tu dia...mesin jahit pun masuk opis! hahaha

marie, pertama kali guna mesin dulu tu pun, akak terkena camtu gak, panik gila...bila baca buku panduan tu betul2, baru perasan tersilap masuk benang...nasib baik tukang repair tak sampai lagi, tak kalu boleh terbang rm...

dapat ku rasakan semangat yang berkobar2 dalam jiwa mu marie hihihi...caiyuk sis!...

nak order apron 5, boleh ker?

MamaDaniel said...

model tu nampak macam dah slim la... hihihi...

Amelia said...

Hi Marie, wah sekarang rajin jahit. Beautiful apron, excellent workmanship!

Have a nice weekend.

marie said...

pizli..memang happy sangat dgn mesin jahit nih.....:)...suka mengalahkan dpt hp baru....he he he

marie said...

uncle...ha ha ha...mimpi mesin jahit rosak lah uncle...punyalah takut dia rosak sebab RM RM RM dah makin surut nih....risau jugak ni, takut plan nak simpan duit bonus utk dry kitchen bertukar pi memborong kain kat kamdar kan...he heh e

marie said...

SK..good idea...sementara nak pandai buat lubang butang, pakai cam tu dulu kan...thanks SK

marie said...

Kak Que...ye kak, saya bawak masuk opis mesin tu sebab saya tak boleh duduk tenang lah kak...risau takut mesin rosak...sangguplah berangkat dlm lift, jinjit mesin jahit...ha ha ha...member saya tengok tak samapi 5 minit, dah settle problem...lepas tu, terus muka saya tersenyum balik...runsing sampai mimpi-mimpi...he hehe

marie said...

mamadaniel....model slim ada makna tu..ha ha ha

marie said...

Mel...i dah jadi hantu menjahit ni Mel...duit banyak dah habis dok beli alat menjahit, dok membeli kain lah..sampai i sanggup tak makan luar sebab nak save duit...seram ni i mikirkan next month dapat bonus, takut plan bonus bertukar pulak kan..he hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...