Friday, November 13, 2009

Nasib baik takde

semalam sempat aku tengok satu brochure pasal healthy food...

dlm tu dia tulis, daily calorie intake for woman is 1800...pada yg tak taulah...pada yg tau, kira mcm revision lah ye..


pastu lagi dlm tu adalah panduan calorie intake ini...ni info dari KKM ye..bukan tipu2 punya...


so aku sharelah pada semua ye...korang nak ikut ke tak ikut ke, tak dpetlah den nak pakso tapi den nak bagitau aje...korang ikutlah sebelum terlambat mcm den ni..ni dah jadi size gajah sunti ni, susah dan seksa oooo nak turunkan balik..


utk pompuan ajelah ye, nanti2 kalau aku rajin or ada request baru aku bubuh yg lelaki punya

pecahan kalori tu macam ni..


bekfes - 300 kal
minum pagi - 250 kal
lunch - 500 kal
tea - 250 kal
dinner - 500 kal..
so total tu...1800 kal..


apa yg boleh dimakan dlm range kalori tu...hah ni panduan ye...tapi bolehlah korang alter sikit mengikut tekak korang ye..
.

bekfes - meehon putih 1 cwn

- jus oren tanpa gula - 1 cawan
- kopi/ teh o (1 sudu teh gula) - 1 cwn

Minum pagi/tea - popiah basah 1 (bukan yg goreng salut pulak dgn sambal yg best tu ye)

- kuih sri muka 1 (sekeping ye, bukan setalam ye)
- tembikai susu 1 potong
- kopi/teh o (1 st gula) 1 cwn


lunch/dinner - nasi putih 1 pinggan (terkejut aku sebab bukan satu cwn)
- ayam masak merah - 1 kpg
- ikan cencaru bakar - 1/2 ekor
- acar timun/nenas - 1/2 mangkuk kecik
- jambu batu - 1 ptg
- air kosong
(yg ni ikutlah banyak mana nak ambik..seeloknya 2 ltr perday)

or

- nasi ayam 1 pinggan

- buah betik sepotong
- air kosong

hah! disebabkan aku terkejut dgn amout yg dibenarkan utk lunch tu (kira mcm banyak pulak kan)..so mulalah dtg keteringinan nak makan nasi lemak sebungkus kecil dlm daun pisang..

pagi td gigih aku ke cafe..tapi dah habis dah nasi lemak bungkus tu... nasib baik jugaklah takde kan..


so...bekfes aku ini ajelah...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...