Monday, October 20, 2008

From Dapur Ibu @ 5

Dah lama tak menempek gambar masakan sendiri kan..so these are some of the food that I cooked after coming back from long hari raya holiday..n sempat I snap..lauk2 biasa aje


kari kepala ikan merah..besar sgt kepalanye..RM10 aje kat tesco (I love tesco)

ni lagi separuh kepala itu (beli separuh kepala pun dah besar ni)

telur dadar
Kobis masak lemak putih

Pekasam Ikam Lampan
Pedal goreng (buat ratah aje)

Kaki ayam masak debab debub...sedap buat ratah ni..muka aje tak cantik

Adam n Johan tengah meratah kaki ayam dengan bersungguh-sungguhnye..

12 comments:

Ishan_Qureshi said...

Salam N.M.IBRAHIM,

Pssttt, mesti sedap kan masakan akak..sampai begitu sekali Adam n Johan makan..! Saya rasa la kan..kalau akak bukak restoran, mesti laku...! Jom la kita sama-sama bukak bisnes dalam bidang makan-makan ni, dah penat dah jadi opis boy kat kantor ni...hehehe!!!

N.M.Ibrahim said...

tapi akak ni kalau masak utk makan sendiri bolehlah..kalau tuk org lain tu, tak surelah sedap ke tidak..tapi kalau bisnes kedai bakery, memang akak berminat...

adie-ishmael said...

kari kepala ikan merah????!!!!sedap tu...isi kat pipi ikan tu sangat sedap...mata ikan merah tu pula berkhasiat terutama untuk kaum bapa...hehehe. Kaki ayam pula kalau buat kerabu ala Thai, peh...jangan cakap la...terangkat punggung bila makan nasi!

N.M.Ibrahim said...

betul tu adie..cuma kepala ikan ni tak boleh makan selalu..nak tunggu adik kita si irshan tu belanja kari kepala ikan, lama sgt..tu yg masak sendirilah dulu..buat hilang kempunan

Ishan_Qureshi said...

Salam KAK MARY...

Eh eh akak ni...salahkan kite pulak. Dah berbuih saya dok ajak akak mai Penang ni sbb nak belanja akak sefamily makan kari kepala ikan yg spesel punya tapi akak tak jugak sampai2 kat sini. Keciiiwa betul saya! Kalau akak tak mai jugak sampai hujung bulan ni, saya KENSEL je la saya punya OFFER tu..saya nak OFFER kat ABG ADIE pulak!

Ermm, ABG ADIE nak saya belanja tak? Hehehe..biaq KAK MARY meraung tak dapat kena belanja;-)

N.M.Ibrahim said...

amboi irshan...merajuk dgn akak ye..takpe, nanti kau dtg putrajaya, akak tak bawak makan umah akak..tapi kalau akak sampai sana, kau tetap kena belanja kari kepala ikan tu..+ kerabu beronok tu...

Ishan_Qureshi said...

Salam KAK MARY...

Mestila merajuk...dah bertanduk saya dok tunggu ketibaan KAKAK KESAYANGAN saya ke Pulau Mutiara ni TAPI penantian ini belum ada lagi pengakhirannya...huhuhu!!!!

N.M.Ibrahim said...

ala irshan..ongkos tak cukup 5 sen lagi ni...nanti akak dah cukup ongkosnye, memang sampailah akak kau ni ke pulau bermutiara tu...

Catz said...

salam..
found ur log while blog hopping..
sedapnya tgk makanan..
kari kepala ikan tuh sgt mengancam..
minta resepi boleh?
ehm..cute je budak berdua tuh meratah ....

salam perkenalan.
interesting blog.....i like..

catz

shazali said...

Puan Mary...

nampak enak2 banget lauk-pauknya..

tapi, mana sayurnya?

N.M.Ibrahim said...

salam catz..tq sebab sudi baca blog i ni..pasal resepi tu, no hal sebab tak de petua special pun, mcm buat kari biasa, guna rempah kari adabi, cuma utk kari ikan, saya masukkan air asam jawa sikit n bawang merah tu saya tumbuk dgn lesung, tak blend halus..tak nyah bubuh santan ye..konon nak kurangkan lemak tu lah..tapi rasanye tak sama mcm yg kedai India buat..tak taulah mcm mana resepi depa..

N.M.Ibrahim said...

shah ni mesti baca N3 ni separuh jalan..kan ada sayur kobis lemak putih tu..shah!shah! sedap tau sayur kobis tu, nanti kalau shah dtg umah akak, akak masakkan..ok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...