Monday, January 10, 2011

Cite masuk sekolah...

Hari Pertama

Maknye yg dok bergenang air mata...sang anak pulak...sungguh ceria sebab dpt masuk sekolah baru, dpt kawan baru...dapat duk suasana baru...

Seramai 230 org budak darjah 1 mendaftar...dan takde sorang pun yg menangis...respeklah aku kat bebudak zaman skrg ni..aku dulu, pi jugak tadika tp darjah 1 tetap aku menangis bila ayah aku tinggal kat sekolah..

hari ni setengah hari je sebab takde kelas KAFA..

Hari Kedua

time ni barulah aku nampak....kalau dah kanak2 tu..tetap kanak2 kan..since jumlah ibu bapa yg menghantar anak2 makin kurang..maka ragam2 yg sepatutnya terjadi pada hari pertama, barulah terjadi di hari ni..

yg menangis tak nak berbaris lah...yg dok berkepit dgn abang kakak lah..siap berbaris kat kelas abang akak lagi..yg menangis kat pondok pak guard lah...mcm2 lah..reality just checked in kot...

Tengahari time balik sekolah, aku dah mencongok tunggu kat sana sedari jam 12.45 tgh lagi..kelas habis kul 1.05 pm...tunggu punya tunggu...si Johan aje yg dtg kat tempat yg sepatutnya (dah berbuih mulut aku suruh tunggu kat situ..siap aku buat lawatan tapak lagi dgn depa hari pertama tu)..ni dah 1.30 pm..batang hidung bulat si Adam tu, tak jugak muncul..

maka terpaksalah acara mencari mangsa sesat dimulakan...suruh Johan cari kat toilet..aku pi cari kat surau (mmg takde ye dia nak pi sembahyang tp takut dia pi main paip air ambik air sembahyang je sbb dia ni pantang nampak paip air...)..still takde..

diluaskan kawasan pencarian..rupanye member pi kantin dgn kawan baru..kawan baru tu nak makan lunch..yg dia ni, sah2 lah aku tak kasi duit utk lunch sebab patut lunch kat umah transit...boleh pulak dia ikut jugak..

memang kelam kelibut lah sebab nak hantar dia rumah transit..nak ajar makan kat sana...time makan, mulut aku ni mmg berbutirlah ceramah keluar...yg bersalah, dok diam aje.."lain kali, kalau adik lambat...adik tak yah makan..biar lapar sampai petang"...

lepas lunch, balik ke sekolah semula utk pendaftaran sekolah KAFA...sebelah petang dr kul 2.30-5.00 ptg...nasib baik both dlm kelas yg sama..Kelas Umar..

Balik dari Kelas KAFA, Adam tinggalkan botol air dlm kelas..suruh dia pergi ambik..nasib baik ada dlm kelas...

Hari Ketiga

Masa ambik time lunch...si Johan pulak tinggalkan botol air and lunch bag dia (dlm tu ada 2 bekas makanan, dia dan adik dia)...bekas makanan tu baru aku beli semalam..patut aku bagi ye mcm semalam (aku bagi dia plastik bekas makanan pasar malam tu je..senang kalau hilang pun, takpe sebab x boleh recycle guna pun..)

suruh dia pi cari kat kelas...cari-cari..takde..dia kata cikgu kelas ambik..banyaklah cekadak kan...

time ni sempatlah lunch and mandi kat umah transit sbb Adam dah belajar kesilapan semalam..x sanggup dia nak berlapar agaknye...

Kul 1.00 pm tu, aku hantar ke kelas KAFA..kali ni aku hantar kat pintu pagar sekolah aje...tapi aku dah pesan, masuk kelas mcm semalam tau..

Kul 5.00 pm..time aku ambik balik sekolah tu...jumpa dgn dina...dia kata "k.long, adam hilang tadi...dia tak masuk kelas KAFA.."

"what??????" tak sakit otak aku kejap..

"dia masuk kelas lain..time rehat, baru Johan bagitau kat Dina..tapi kitorg cari dia..dia duk kelas sebelah.."

"what?????" apakehal dia pi ikut kawan lain ni..

nampak muka dia yg tanpa rasa bersalah melenggang-lenggang dtg kat aku.....

...."adik dgn kawan adik salah masuk kelas lain tadi.." mmg takde langsung riak2 kekesalan dlm suaranya...

"buatlah lagi...nanti ibu suruh guru besar yg cari adik.."

......."oh..aku buat silapnye..." kata hati dia lah kot...

Hari Keempat

Aku memang cuma kasi depa singit je sehari utk kelas KAFA aje..

sebab break kul 9.30 am..mmg aku dah siap2 kan bekal..bukan aku tak nak kasi duit utk beli tapi hari pertama tu, aku dah tengok betapa panjang beratur kat kantin..dgn budak2 yg tak reti lagi nak pegang pinggan..ada yg tertumpah mee lah..mcm2 hal...

so aku bekalkan air dan makanan siap2...bunyi loceng aje..korang pi ke kantin, bukak lunch bag tu...baca Bismillah..makan...senang...tak membazir masa..

lunch pulak kat umah transit...so duit singgit tu utk break tea time masa KAFA...dia buat beli cekedis aje pun sebab air dah bawak bekal, nasi penuh lagi dlm perut..so kalau aku kasi 5 hingggit pun, mesti habis kat cekedis dan cokelat aje..tu singgit pun aku tgk banyak jugak cekedis yg dia beli..maybe aku kena kurangkan ke 20sen aje...

Time balik kelas KAFA tu, aku tunggu cam biasa...dua2 kata time break tu depa tak beli apa2 sebab main kejar2 dgn kawan...aku ajak balik, dah nak membeli kat penjual2 kat luar pagar sekolah..(kat luar pagar sekolah adalah tempat paling strategik korang nak meniaga jajan aiskerim, keropok goreng ye..)

tengok Johan keluarkan duit singgit dia..aku bukat wallet adam.....

ermmmm...mana duit Adam..

"Oh...Adik kat kawan kat adik.."

"hah..apasal pulak, dia mintak duit adik ke?"...sebab aku dengar jugak kes pau-mengepaw ni...

"takpe..takpe..ibu jgn risau..adik dah cakap dgn dia...jgn belanja...adik suruh dia simpan aje, esok nanti adik minta balik kat dia..."

what????????

banyaklah kau nak mintak balik..org tu tak mintak, hang pulak yg baik hati nak beri kan...

lagipun, esok mana ada kelas KAFA...

Hari Kelima (seminggu dah sekolah)

Time aku nak ambik kembar tu dari sekolah...

Dina jumpa aku kat tempat pertemuan biasa..."k.long...tadi masa rehat petang...Adam kena buli dgn budak darjah 3...dia kena tolak...benjol kepala dia jatuh.."
adusslah..apa lagi lah kes si Adam ni..

jumpa si Adam tu..mmg nampaklah benjol kat kepala dia tu...

"takpe Ibu..adik pun dah tumbuk budak tu.."..amboi kau..dengan bangganye cakap dia pun terror jugak bertumbuk ye..

"adik buatlah lagi...nnt ibu suruh guru besar denda adik.."

"kawan adik pun benjol..tapi dia kat sini.." ... (tangan tunjuk kat tengah dahi)..eloklah tu, hang benjol kat tepi dahi, kawan hang benjol kat tengah dahi..

"kenapa jadi cam ni Johan..." kena tanya Johan sebab dia ni lurus sikit..

"tu kawan adik yg sorang tu..yg besar tu...dia cakap budak tu Pakistan..budak tu marah lah..."

"abang dah panggil adik dah..suruh lari tapi adik duk jugak kat situ..'

so taulah..yg geng hang pi panggil orang tu ..memang cari nahas lah kan..dah lah org tu senior korang..(ni kes kenan2 bergaduh ni..aku tau lah dia ikut sapa..yg pasti bukan akulah...)

"adik....sebab tu lah ibu suruh kawan dgn abang aje..ikut je abang kawan dgn sapa.."..

si abang ni pandai sikit pilih kawan...

...........

korang boleh agaklah kan..budak mana yg ada benjol tu...
hari ni si Adam pi sekolah dgn tambahan 1 plaster kat dahi..tambah lagi satu benjol sebab jatuh basikal..walaupun, aku cuak jugak bila Johan kata Adik jatuh, darah banyak sgt...memang banyak sgt darah ye..aku dah ingat ni mesti kena pi jahit kat spital ni...nasib baik luka kecik aje tapi darahnye..ngeri aku..
so itulah kisah seminggu di sekolah darjah 1...hari ni aku dah masuk opis balik..

tak taulah apa pulak adventure depa petang ni..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...