Thursday, January 29, 2009

TQ ye

Tak tau nak tulis apa sebenarnye tapi adalah satu kisah yg berlaku dlm keluarga saya baru-baru ni..

A few days before, masa cuti CNY tu..so adalah masa to really cooked up dishes for the family kan..so dgn sakannye, saya pun memasaklah asam pedas ikan kerisi (ingatkan apa lah ye yg sakan sgt), telur dadar, telur masin dan sayur goreng...entahlah kenapa agaknye tekak anak-anak saya amatlah berselera dgn lauk hari tu..sampai kan Adam cuma makan nasi, kuah asam pedas n kicap..suruh ambik telur pun tak nak..biasa dia tak tolak telur dadar..dah tu siap bersila mcm nak masuk pecak silat tu..

maka dgn bersungguh-sungguhnya anak-anak saya makan..terasa sedikit terharu di dalam hati melihat bertapa khusyuknye mereka mengadap rezeki hari tu..saya pun bertanya lah " sedap ke adam, ibu masak?"...

"sedap sgt ibu" jawab Adam dgn mulut yg masih penuh

"sedap ibu" jawab Johan pula...biasalah anak-anak saya ni, kalau sorang nak jek ibunya, sorang lagi mesti nak jek sama kan..

"oh...sedap ye, pandai ibu masakkan?" cheh jawab saya dengan masuk bakul angkat sendirinye...

"pandai" anak-anakku menjawab dgn patuh sekali..

"cakap apa ye kat ibu..." tanya saya pulak

"ermmmm...." dah tau nak jawab apalah tu kan..

"cakaplah tq"...ajar saya

"oh...tq ibu..." said adam "tq ibu" said Johan pulak..

"Ibu, apasal abah tak cakap tq ibu pun.." dah ayah dia pulak kena..

suami saya yg sedang khusyuk makan tak tengok kiri kanan tu, hampir2 tersembur nasinya & dengan muka malu-malu kucing, suara pun macam berbisik ..."heh!heh! tq mummy"..hah kenalah tunjukkan contoh dan teladan pada anak2 kan..

kah!kah! kah! tersipu-sipu pulak saya menerima ucapan terima kasih itu...

dan semalam bawa anak-anak ku makan di luar..

habis makan tu, si Johan berkata "Ibu, cakaplah kat abang tu..tq abang..dia masak sedap"...dah sudah...lepas ni dgn semua org kedai makanlah dia nak pi cakap TQ pulak..

4 comments:

shazali said...

how sweet !!!!


bestnya kalau ada rezeki dpt anak kembar...

Nuisanc3 said...

kak, nasib baik 2 je kak.. kalo triple, mau ulang berkali2.. hehehe kiut la.. sume nak jek jek...

hahah kene skali abah dia...

Ishan_Qureshi said...

Salam AKAK,

Ermmm, ikan kerisi tu rupa paras dan bentuknya bagaimana ya? ISH tak tau sgt nama2 ikan ni...yg ISH tau cuma ikan temenung ja! Apa kata kain kali akak masukkan sekali gambaq ikan kerisi tu...sekurang2nya peminat blog akak mcm ISH dapat tau "Ooo, ini ka ikan kerisi tu...", betoi dak akak? Lagi satu soalan, awat ar orang akan jadi malu2 kucing kalau makan ikan kerisi masak asam pedas? Adakah krn sifat ikan kerisi itu sendiri yg pemalu atau sememangnya KUCING akak tu malu nak ucap "TQ YE" kat akak di depan anak2 akak tu? Hehehe:-)

N.M.Ibrahim said...

shah...akak doakan kau pun dpt kembar sepasang..boleh terus wife kau tutup kilang..opppss!!kau kena cari wife dulu ye..

cik tem ... tulah abahnya mengadap aje rezeki, bwk2lah mengucapkan TQ kan..kan akak mogok tak masuk dapur, dia jugak yg susah..

husni..ingatkan cik tem aje tak tau ikan kerisi, hang pun tak tau jugak...bawak2lah berlatih ke pasar, kenal-kenal nama ikan ye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...