Thursday, March 3, 2011

alahai....

Anak-anak aku kan ada sekolah agama belah petang setiap hari Isnin, Selasa dan Khamis...

hari tu, makcik aku cerita kat aku...ustazah anak-anak aku ni ada bercerita hal anak aku kat dlm kelas agama tu...

"selalu tak bawak buku gi sekolah...tapi bila marah....dia senyum aje...tak menjawab apa-apa...so saya pun kadang-kadang malas nak marah dah...sebab tau, mesti dia senyum aje pandang kita balik.."..itulah aduan ustazah itu..

waaahhhh!!! aku ni memang pantanglah anak-anak aku buat perangai pelik-pelik dgn cikgu-cikgi kan..memang nak kenalah tu...

pelik jugak...sebab buku sekolah agama semua sku letak dlm beg..memang tak pernah tinggal satu buku pun, walaupun subjek tu takde hari tu, tetap sku buh dlm beg...

time tu jugak..terus sedas suara aku.."pi bukak beg sekolah tu..."

aku check dua-dua punya beg, semua buku ada...

dah tu..apasal korang tak kuarkan buku time ustazah suruh kuar...

"abang tak tau buku mana..".."adik pun..."

almaklumlah semua buku tulisan jawi...depa tak reti nak baca..

"dah tu, tak reti baca...tak reti nak tengok buku apa yg kawan sebelah kuarkan..takpun, mulut kan ada...tanyalah ustazah, buku mana nak baca.."

geram aku....

petang tu, time kuar dgn abah dia..aku pun mereportlah...

dua-dua kembar tu, senyap aje kat belakang...

tapi abahnye boleh.."oklah tu dia senyum, kot dia muncung ke..hah lagi susah.."

wah...yg dua orang tu pun, apa lagi..green light kan..

"entah ibu ni...kira oklah abang senyum aje..tak kan abang nak menangis kot.."

"amboi menjawab...time ustazah tanya, tak reti pulak nak bukak mulut tu tanya ye.."

ishhh...lepas ni, kalau aku dengar lagi aduan seperti itu..memang aku suruh dua-dua tu senyum depan aku...cam dia buat dkt ustazah dia..cuma kat depan aku, kau senyum sambil junjung beg sekolah tu..aku nak tengok berapa lama korang boleh senyum...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...