Wednesday, March 16, 2011

sotong sumbat

ni dessert pantai timur ni...walaupun berlauk sotong, tapi idoklah boleh di makan dgn nasi ye..sebab rasanye amat lah manis..nama pun dessert kan...

boleh buat menu ni, time dpt sotong yg besar-besarlah sebab senang nak disumbatkan dgn beras pulut tu...

makan untuk minum petang...dgn lemonade..sedap u...

silalah mencuba ye...


Resipi:

sotong segar..(agak-agaklah berapa orang nak makan...)

beras pulut

santan segar..

gula melaka..kalau tak de, pakai gula pasir pun boleh..

garam sikit...

Caranye:

Rendam beras pulut tu dgn santan segar dan sedikit garam utk sejam..

pastu sumbatkan dlm perut sotong..separuh perut aje ye..sebab nanti beras tu mengembang...

dan letak kepala sotong..cucuk dgn lidi utk lekatkan kepala sotong tu...

baki santan dan beras pulut tu, tabur sekeliling sotong (dlm periuk ye)...

taburkan gula..ikut suka nak manis cam ne...

pastu masak...bila pulut dah masak..boleh angkat..dan makan panas-panas tu ye..

p/s: kalau nak wangi, masa masak tu, boleh bubuh daun pandan..

2 comments:

pizli said...

Wah, tak boleh imagine ni.. Sotong manis.. hehe.

marie said...

kalau kat pantai timur, selalu ada jual kat pasar malam...time bulan posa pun, memang selalu ada jual dessert ni..tp mmg pelik sikitlah sbb pakai sotong kan..

ingat dulu, kekawan dr luar pantai timur dtg berjalan ke rumah dan mak saya masak dessert ni...ada yg siap ambik nak makan dgn nasi tu...kelakarlah pulak..yelah, lain tempat, lain budaya, lain makanannye..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...