Wednesday, March 16, 2011

Ikan Bakar Serkam, Melaka

ni gambar lama ni...baru nak upload...

gambar masa day trip ke Melaka time CNY cuti hari tu...sebenarnya, yg aku beriya sangat nak ke Melaka, sebab nak pi makan ikan bakar kat umbai nun...

dulu pi Melaka, aku tak jumpa cari jalan ke umbai...la ni dgn GPS, wah begitu mudah ye....rupanye dia arah ke Muar..almaklumlah, SPM tak ambik geografi kan...memang aku mengaku pun, aku mmg lemah lah geografi ni...

tapi sampai umbai tu...rupanye dekat aje dgn serkam..kebetulan, hari tu ada pasar tani ke pasar malam ke kat umbai tu..orng punyalah ramai..hari cuti kan..

dah tu, aku pulak lapar...ni kalau tunggu order lambat ni, maulah aku mengaum kan..so kitaorang pun try ke medan ikan bakar serkam ni..

sampai sana, kat sini tak ramai sgt orang..so makan kat sini aje..

ni gambar di sekitar medan ikan bakar tu..bot-bot nelayan banyak tersusun kat sini...




ni tgh memilih lauk untuk di masak...mcm-macam ada..tapi dia takde udang pulak..
aku ingat nak ambik ikan pari sikit tapi bila mintak potong tu, dia kata tak boleh, kena ambik ikut kepingan yg dah siap potong..

ke main besar pulak tu ikan pari yg dia dah siap potong tu..so kansel lah..takut kan tak habislah pulak...

yg 2 orang ni..memang interprem takut haiwan kegemaran mereka tak dibubuh dlm plastik biru tu...

dan ini lauk kami malam tu..sotong celup tepung...aku ambik 4 ekor saiz sederhana..budak2 tu yg suka sgt ye..aku pun suka jugak..

ketam masak cili...2 ekor ketam besar...yg ni paling penat aku na habis sebab bebudak tu tak nak pulak makan ketam..so aku dan cik abang lah yg mengadap...

kupang sepinggan..aku tak pilih, aku suruh aje dia masak sepinggan..tapi pinggan tu besar tau..ni siap ada lebih-lebih lagi...memang meratah lah...

kuah kicap..pada aku kuah kicap ni so-so ajelah..tapi lauk-lauk lain, mmg sedap...

makan dgn nasi lemak...kalau dia bungkus ni, lagi umpphhh kan...

dan aku sangatlah puas hati dgn rasa masakan, servis yang cepat dan harga yg murah...total semua tu plus air 4 orang, nasi 4 pinggan ialah RM41...berbaloi-baloi..

bilalah aku boleh pi makan lagi ni...

6 comments:

pizli said...

Sedapnya nampak... Harga mcm tu berbaloi sangatla hehe..

marie said...

yep pizli..harga memang berbaloi sgt...harga kat bagan lalang memang tak dptlah cam tu..tp tu lah, kat melaka nun, jauh tu dr Nilai ni..

Anonymous said...

Mary, next time g melaka, gi makan kat sungai duyung...lagi byk choice of seafood...
lagi besat from serkam or umbai...my bf sarankan...-Ferra-

marie said...

Ferra...i skrg ni asyik teringat-ingat kat ikan bakar ni..Insyallah, kalau i dpt ke Melaka lagi, I pi ke pulau duyung pulak..

Anonymous said...

bukan pulau la sayang...sungai duyung...

marie said...

hah..haha...sorrylah ferra...nasib baik u betulkan, kot tak penatlah i dok pusing-pusing cari sang puteri duyung kat pulau duyung..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...