Wednesday, March 30, 2011

kan omak dah cakap...

Dulu....

bila mak aku ajar kau masak time aku darjah 5...aku cukup bosan....


tensen tul..orang nak main mak-mak je..bukan nak masak betul-betul...


tapi nasib baik jugak aku ikut cakap dia..(mau aku tak ikut, mak aku dulu garang tau...)

jadinye..adik-adik aku bolehlah makan nasi dgn telur goreng buh kicap kalau mak aku sibuk gi BAKAT (
mak aku time ni aktif nooo persatuan army wife)...

pastu aku berjaya melepaskan diri dari ke dapur...



sebab aku masuk sekolah asrama time form 1...(walau aku sedih duk jauh dr family..tapi yahuuuu....tak yah dah masuk dapur...)



time-time aku cuti sekolah..mmg mak aku membebel aje hal ke dapur...

tapi time tu...aku boleh menjawab "alah..ni mama suruh belajar rajin-rajin ni...orang nak kerja best-best..nanti tak yah masuk dapur...biar orang gaji buat.."

"
kita orang pompuan ni...belajar tinggi mana pun, last-last ke dapur jugak..."

"alah...kalau ke dapur pun..nanti tekan-tekan butang microwave aje..tak de nak godek-godek atas dapur ni hah...."

"amboi menjawab...satu kita cakap..sepuluh dia jawab...nampak cili api ni..."

(baik aku senyap sebab aku dah pernah merasa cili api yg dia tengah tumbuk sambal belacan tu kat mulut aku..mengagau aku cari paip air...kan aku dah kata mak aku garang...)

Lepas SPM..mak aku bersalin adik bongsu..time ni mmg aku rasa azab gile lah...

sebab akulah yg kena masak..


tapi tabah abah aku hari-hari makan ayam masak kicap..(itulah resepi pertama yg aku reti masak..)

now...20 tahun kedian...


aku terima kasih lah kat mak aku sebab bebel-bebel kat aku...
bolehlah aku memasak utk perut suami dan anak-anak aku..

dan sekarang...aku sukaaaaa sgt memasak....dan aku tak pakai pun orang gaji
(tak mampu nak pakai)...

dan sekarang...aku tekan-tekan jugak microwave tu..tapi sebulan sekali kot..panaskan lauk je...


dan skerang...aku benar-benar berterima kasih utk air liur Mama aku...


p/s: gambar semua ehsan dari google

4 comments:

pizli.mw said...

Hahahahahaha... Dan sekarang paru sambal yang sedap pun dah reti masak hehe..

Lee said...

Hi Marie, one good mother is worth a 100 chegus.
I too listened to my mother....thats why I did not take up a banking career....robbing banks, ha ha.
Enjoyed your this posting.
Have a nice day.
Lee.

marie said...

pizli...bolehlah kot sambal paru tu utk tekak family saya..kalau nak jual, kena gi belajar dgn sifu-sifu dululah...:)

marie said...

Lee...yelah, mother always knows the best for us kan..tp tulah, time tu member-member semua sibuk main mak-mak, masak-masak dgn tanah liat..kita dah kena pegang sendup..mmg tensen jugak..

Now baru i nampak the blessing in it..tq for all the mother lah...

and U pun Lee...u have a very wonderful mother..sebab tu, u are what u are now kan..kan..her teaching goes a long way kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...