Thursday, March 3, 2011

bagus...tolonglah..tolonglah lagi

amalan tolong menolong ni kan bagus dlm masyarakat kan...

apatah lagi kalau yg mintak tolong tu, adalah member rapat...

member yg duduk sebelah kita dlm kelas...

skrg ni tgh minggu exam kat sekolah anak-anak aku...

adam n johan ni tak duduk sebelah menyebelah (kekdahnye asyik bergaduh kan, haruslah tak nak duduk dekat-dekat kan...)

hari pertama tu..paper BM


Johan: Ibu, Adam kan dia ajar kawan dia time peksa..

Adam: yelah kena ajar dia, dia kan tanya adik..dia tak tau..bukan adik kasi dia tiru, adik ajar aje dia..

Aku : (nak di marah, dia nak tolong kawan..niat baik tu..) takpelah, tapi adik jangan tiru dia dan jangan kasi dia tiru tau..tapi kalau dia minta tolong ajarkan dia..takpelah, adik ajarlah...

Adam: pastu dia kasi adik singgit masa rehat...adik beli magik kristal...

bagus anak aku..awal-awal dah pandai cari duit ye....baguslah, nanti-nanti aku tak yah kasi duit belanja ye..kau ajar aje mana-mana member kau dlm kelas tu ye...

tapi hari kedua...paper English..

aku tanya lagi..ada tak member tu mintak ajarkan...kot-kotlah hari ni dia up kan upah dia jadi 2 hinggit ke..


"ooo...dia tanya lagi adik, adik ajarlah dia..tp dia tak reti jugak...jadi adik buatkan ajelah utk dia.."

"ahhh!!! mana boleh adik buatkan exam orang.."

"Dah dia tak reti-reti, adik dah cakap banyak kali dah..tapi takpe, adik dah siap dah jawap soalan..tu yg adik tolong tu.."

erkkkk!!!

"Adik tak bolehlah buat gitu, adik boleh ajar dia tp kalau adik dok buat kerja dia, bila dia nak pandai..nanti kalau dia tak pandai-pandai, mesti cikgu marah dia..."

pastu panjang lebarlah aku berceramah dlm kereta..."tgk cam ibu, ada ibu buatkan kerja adik..semua adik kena buat kan..ibu ajar aje...sebab nanti adik tak pandailah kalau tak buat.."

"yelah..kawan adik tu, pegang pensil pun tak pandai..dia pegang cam ni...(tunjuk gaya ye...)"

"hah..tu lah..sebab tu adik tak boleh buatkan kerja orang..biar dia belajar sendiri...kalau dia suruh jugak, adik bagitau cikgu tau..."

"hah..ni..adik dpt upah tak?"

"dapat...dia bagi singgit kat adik.."

(erkk....apsal kau tak up dua hinggit ye...kih!kih!)

1 comment:

heart tamimi said...

hahahaha..comel nyer adam ngan johan neh..geli tol ati bace..ley wat part time kt skola..huhu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...